Okręty NATO na Morzu Bałtyckim

Okręty z SNMG1 i SNMCMG1 na Morzu Bałtyckim uczestniczą w ćwiczeniach z graniczącymi z nimi państwami sojuszniczymi i partnerskimi. NATO regularnie rozmieszcza siły morskie na Morzu Bałtyckim w celu utrzymania zdolności obronnych zgodnie z zobowiązaniami traktatowymi Sojuszu Północnoatlantyckiego.

W skład SNMG1, dowodzonej przez komodora A. van de Sande z Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii, wchodzą: okręt flagowy HNLMS De Zeven Provincien, niemiecki okręt wsparcia bojowego FGS Berlin, HDMS Peter Willemoes, FGS Erfurt oraz HMS Northumberland.

SNMCMG1 jest obecnie dowodzony przez kmdr por. Otta Laanemetsa, a w jego skład wchodzą: LVSN Virsaitis, BNS Lobelia, FGS Bad Bevensen, ENS Sakala, HMS Grimsby, HNLMS Schiedam, HNOMS Hinnoy. SNMCMG1, w skład, którego wchodzą jednostki przeciwminowe z różnych krajów. SNMCMG1 jest stale gotowy do natychmiastowego działania, aby zapewnić możliwości, umiejętności i wiedzę specjalistyczną w zakresie usuwania min i zapewnienia bezpieczeństwa na morzu.

SNMG1 i SNMCMG1 to dwie z czterech grup zadaniowych, w skład których wchodzą okręty z różnych państw sojuszniczych. Okręty te są stale dostępne dla NATO do wykonywania różnych zadań, od udziału w ćwiczeniach po misje operacyjne. Są również obecnie częścią Połączonych Sił Zadaniowych NATO o Bardzo Wysokiej Gotowości, wykazując obecność na morzu i przyczyniając się do spójności operacyjnej pomiędzy sojuszniczymi siłami morskimi w celu wspierania większego bezpieczeństwa i stabilności w regionie.

14 kwietnia, w ramach rutynowych operacji i szkoleń na Bałtyku, okręty SNMG1 weszły do estońskiego portu w Tallinie.

Wizyta w porcie podkreśla istniejące silne relacje z naszymi sojusznikami. Interakcje między siłami zbrojnymi w NATO pozwalają nam utrzymać gotowość jako sojusz obronny.

komodor A. van de Sande z Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii

Wielonarodowe współdziałanie podczas ćwiczeń na morzu zwiększa interoperacyjność sił, pogłębia wspólną wiedzę na temat taktyki morskiej, promuje profesjonalizm wśród marynarzy, zrozumienie kulturowe i zaufanie. Wizyty w portach demonstrują silne związki między narodami NATO, stanowiąc jednocześnie okazję do uzupełnienia zapasów.

Źródło: MARCOM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski