Rosja ostrzega Litwę ws. Kaliningradu. Stawia ultimatum 

Rosja ostrzegła w poniedziałek Litwę, członka NATO, że jeśli nie zostanie szybko przywrócony tranzyt towarów do rosyjskiej eksklawy kaliningradzkiej, to Moskwa podejmie stosowne środki w celu obrony swoich interesów narodowych.

W związku z inwazją Rosji na Ukrainę, która miała miejsce 24 lutego, stosunki między Wschodem a Zachodem są najbardziej napięte od pół wieku. Wilno, powołując się na przepisy UE dotyczące sankcji, zakazało tranzytu towarów objętych sankcjami Unii Europejskiej przez terytorium Litwy do i z Kaliningradu.

„Sytuacja jest więcej niż poważna” – powiedział dziennikarzom rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow. „Ta decyzja jest naprawdę bezprawna i bezprecedensowa. To pogwałcenie wszystkiego”.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji zażądało od Wilna natychmiastowego cofnięcia decyzji ws. tranzytu, określiło ją jako „otwarcie wrogie ” posunięcie.

Stawia także Litwie ultimatum: „Jeśli w najbliższej przyszłości nie zostanie w pełni przywrócony tranzyt ładunków między obwodem kaliningradzkim a resztą Federacji Rosyjskiej przez Litwę, Rosja zastrzega sobie prawo do podjęcia działań w celu ochrony swoich interesów narodowych” – oświadczyło rosyjskie MSZ.

Litwa oświadczyła, że wdraża jedynie sankcje UE, będące częścią szeregu środków mających na celu ukaranie prezydenta Władimira Putina za inwazję na Ukrainę. 

Litwa nie robi nic ponad sankcje europejskie, które zaczęły działać od 17 czerwca. Zostały one wprowadzone po konsultacji z Komisją Europejską i zgodnie z jej wytycznymi.

Gabrielius Landsbergis, minister spraw zagranicznych Litwy

Litewskie koleje państwowe poinformowały klientów, że od 17 czerwca objęte sankcjami towary, na przykład stal, nie będą mogły być przewożone przez terytorium Litwy.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis powiedział, że rozmawiał z prezydentem Litwy Gitanasem Nausedą, który podkreślił, że Wilno wdraża sankcje UE. 

Oczywiście musimy zebrać wszystkie fakty i implikacje, ale jak podkreślił prezydent Nauseda, Litwa stosuje sankcje UE. Więc w tym przypadku, jeśli chodzi o stosowanie sankcji UE, to oczywiste jest, że musimy być z naszymi państwami członkowskimi stosującymi sankcje.

Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej

Kaliningrad, dawniej port Koenigsberg, stolica Prus Wschodnich, został odbity przez Armię Czerwoną w kwietniu 1945 r. z rąk nazistowskich Niemiec, a po II wojnie światowej przyłączony do Związku Radzieckiego. Leży pomiędzy członkami NATO; Polską i Litwą.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)