Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wielkie morskie zakupy Filipin 

Jednym z krajów czujących się zagrożonymi chińską ekspansją w Azji Południowo-Wschodniej są Filipiny. W ostatnich latach kraj ten otrzymał wsparcie od innych państw regionu w zakresie pozyskiwania zdemobilizowanego sprzętu wojskowego. Jednak mimo niewielkich możliwości finansowych na tle innych graczy regionalnych, Filipiny w ostatnich dniach zawarły kilka znaczących i kosztownych kontraktów zbrojeniowych wzmacniających siły morskie tego państwa.

Filipiny zamówiły dwa kolejne LPD typu Tarlac w indonezyjskiej stoczni PT PAL. Umowę podpisano podpisał 24 czerwca 2022 roku. Ceremonia podpisania umowy odbyła się w Manili w filipińskim Departamencie Obrony Narodowej z udziałem przedstawicieli tej państwowej stoczni. Indonezja po raz drugi eksportuje okręty tego typu do Filipin. Filipińska Marynarka Wojenna eksploatuje dwa takie okręty BRP Tarlac (LD-601) od 2016 roku i BRP Davao del Sur(LD-602) od 2017 roku.

Okręty zostaną zbudowane w stoczni PT PAL w Surabaya. Będą miały 123 metry długości, standardową wyporność 7 200 ton, a ich autonomiczność wyniesie 30 dni. Według PT PAL, projekt będzie zawierał pewne zmiany w porównaniu z poprzednimi Tarlac’ami. LPD będą mogły nawigować do stanu morza 6, jak również wykorzystywać urządzenia okrętowe do stanu morza 4.

Trzy dni później, 27 czerwca Hyundai Heavy Industries (HHI) podpisał z filipińskim Departamentem Obrony Narodowej kontrakt o wartości 574 mln USD na budowę sześciu nowych jednostek patrolowych (OPV) typu Wonhae. Nowe OPV filipińskiej marynarki wojennej mają mieć wyporność 2400 ton, długość 94,4 m., szerokość 14,3 m,. prędkość maksymalną 22 węzły, prędkość ekonomiczną 15 węzłów, zasięg 5 500 mil morskich,. Seria zostanie zbudowana w stoczni HHI w Ulsan do 2028 roku.

Okręty mają być uzbrojone w armatę kalibru 76 mm, dwa systemy artyleryjskie kalibru 30 mm oraz posiadać lądowisko dla śmigłowca i bezzałogowych statków powietrznych. W tym samym dniu HHI podpisał kontrakt na konserwację, naprawy i remonty 2 fregat typu BRP Jose Rizal.

Warto dodać że w ostatnich latach Korea Południowa stała się „ulubionym sprzedawcą” Filipińczyków w dziedzinie marynarki, dostarczając dwie wspomniane fregaty (wariant typu HDF-2600, zamówione w 2016 i dostarczone w latach 2020-21), oraz uzyskując kontrakt w zeszłym roku na dwie większe (3200 ton) i lepiej uzbrojone korwety. Ponadto Filipińska Marynarka Wojenna otrzyma również od Izraela 9 szybkich kutrów patrolowych (Fast Patrol Craft) typu Shaldag MkV.

Co więcej w styczniu 2022 roku indyjska firma BrahMos Aerospace Private Limited podpisała kontrakt na dostawę systemów rakietowych obrony wybrzeża wykorzystujących pociski BrahMos

Dynamiczny rozwój filipińskich sił morskich może być przykładem ja mimo niewielkich środków, można przy długofalowym planowaniu, dokonywać transformacji sił zbrojnych w obliczu prognozowanego zagrożenia.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltic Power: pierwsza polska farma offshore nabiera kształtu

    Baltic Power: pierwsza polska farma offshore nabiera kształtu

    Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.

    Polska technologia dla polskiej energetyki

    Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.

    To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.

    Projekt oparty na polskim łańcuchu dostaw

    Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.

    Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.

    Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.

    Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN

    Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.

    Baltic Power – pierwszy duży krok Polski w stronę offshore

    Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.

    Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.

    Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.

    Infrastruktura przyszłości na Bałtyku

    Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.

    Źródło: Grupa ORLEN