ZE PAK i Orsted mają umowę ramową dot. udziałów w spółkach projektowych offshore 

ZE PAK zawarł z Ørsted Wind Power (ORS) umowę ramową dotyczącą udziałów w siedmiu spółkach projektowych, które mają brać udział w postępowaniach lokalizacyjnych na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Morza Bałtyckiego, podał ZE PAK.
„Na podstawie umowy ramowej oraz aneksu, spółka oraz ORS postanowiły w szczególności o dokonaniu serii podwyższeń kapitałów zakładowych w siedmiu spółach projektowych, w wyniku których nastąpi zmiana ilości udziałów, które będą przysługiwać stronom w tych spółkach, przy zachowaniu nadal wspólnej kontroli stron nad tymi spółkami projektowymi oraz wspólnego ich finansowania” – czytamy w komunikacie.
Zmiana wysokości kapitałów zakładowych nastąpi w spółkach: Orsted Polska OF SPV 1, Orsted Polska OF SPV 2, Orsted Polska OF SPV 3, Orsted Polska OF SPV 4, Orsted Polska OF SPV 5, Orsted Polska OF SPV 6 i Orsted Polska OF SPV 7, w których spółki posiadały do tej pory po 50 proc. udziałów. Zgodnie z umową ramową, w wyniku podwyższenia kapitałów zakładowych tych podmiotów, ZE PAK będzie posiadać 60 proc. udziałów w SPV 1 oraz SPV 6, natomiast ORS będzie posiadać 99 proc. udziałów SPV 2, SPV 3, SPV 4, SPV 5 oraz SPV 7.
„Zgodnie z umową ramową, w przypadku uzyskania przez którąkolwiek ze spółek ORS pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej dla projektów morskich farm wiatrowych w najbliższym postępowaniu rozstrzygającym, […] spółce będzie przysługiwać prawo do żądania ponownego podwyższenia kapitału zakładowego danej spółki ORS, w ramach którego wszystkie nowe udziały zostaną objęte przez spółkę. W wyniku podwyższenia kapitału zakładowego danej spółki ORS, spółka oraz ORS będą posiadać po 50% udziałów w danej spółce ORS. W przypadku niezgłoszenia przez spółkę żądania podwyższenia kapitału zakładowego, po uzyskaniu pozwolenia przez daną spółkę ORS, ORS będzie przysługiwać prawo do wykupienia wszystkich udziałów w danej spółce ORS posiadanych przez spółkę. W odniesieniu do spółek ZE PAK takie prawo żądania ponownego podwyższenia kapitału zakładowego nie zostało przewidziane” – czytamy dalej.
W marcu 2022 r. ZE PAK i Ørsted podpisały umowę w sprawie wspólnego wystąpienia o pozwolenia lokalizacyjne na budowę farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego.
Źródło: ISBnews

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











