Amerykańska stocznia z Luizjany ujawniła, że jest w trakcie budowy patrolowca dla Gujany z planowanym terminem dostawy w bieżącym roku.
W stoczni Metal Shark we Franklin w Luizjanie trwa budowa patrolowca typu Defiant 115, zakupionej przez Gujanę. Po zakończeniu prac, nowy kuter dołączy do siedmiu innych jednostek patrolowych i interwencyjnych produkcji MetalShark będących obecnie w służbie tego państwa. Gujańskie związki z MetalShark zaczęły się w 2014 roku od amerykańskiego grantu w postaci trzech 28-stopowych łodzi interwencyjnych. Następnie w 2017 roku Gujana zakupiła dwie łodzie 38-stopowe. W międzyczasie pozyskano dodatkowe 2 łodzie 28-stopowe tego samego producenta.
Dobre doświadczania z produktami z Luizjany zaowocowało zamówieniem większej 115-stopowej jednostki patrolowej mającą być największym patrolowcem gujańskiej flocie. Większy okręt patrolowy oferuje użytkownikowi zdolność do prowadzenia dłuższych misji na morzu.
Defiant 115 został zaprojektowany w nowatorskiej architekturze, z dziobnicą z odwrotnym wychyleniem, powodującą zmniejszony opór hydrodynamiczny i lepszą dzielność przy wyższych stanach morza. Wyraźny falochron i podwyższona sterówka z prawie 360-stopniową widocznością zapewniają doskonałą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Okręt został zaprojektowany z myślą o szerokim zakresie misji, w tym poszukiwaniach i ratownictwie, patrolowaniu granic, działaniach policyjnych i celnych, operacjach antynarkotykowych i zabezpieczaniu wód o znaczeniu gospodarczym.
Na potrzeby operacji boardingowych, Defiant 115 przewozi na pokładzie rufowym 5,2-metrową aluminiową sztywną łódź (RIB) produkcji Metal Shark. RIB może pomieścić do 10 osób i jest napędzany przez dwa 50-konne czterosuwowe silniki zaburtowe. W przypadku Gujany, RIB będzie wodowany i wyciągany za pomocą żurawia Palfinger PS11000M-5m.
Defiant 115 jest napędzany przez dwa silniki wysokoprężne CAT C32 o mocy 1600 KM, obracające śruby napędowe za pośrednictwem przekładni Twin Disc. Kuter osiągnie prędkość ekonomiczną 12 węzłów i prędkość maksymalną przekraczającą 20 węzłów. Jego zasięg wynosi 2000 mil morskich a autonomiczność 10 dób.
Metal Shark jest producentem łodzi specjalizującym się w projektowaniu i budowie spawanych aluminiowych i stalowych jednostek od 16-stopowych do ponad 300-stopowych dla marynarek wojennych, organów ścigania i operatorów komercyjnych. Kluczowi klienci to straż przybrzeżna, marynarka wojenna, siły powietrzne, armia, zagraniczne siły zbrojne, organy ścigania, straż pożarna w USA, operatorzy statków pasażerskich, służby pilotowe, operatorzy holowników i inni klienci na całym świecie. Dzięki trzem w pełni niezależnym zakładom stoczniowym w Alabamie i Luizjanie, oraz zakładowi konstrukcyjnemu w Chorwacji, ponad 500 pracowników MetalShark produkuje ponad 200 jednostek pływających rocznie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.