Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

US Navy, w roku budżetowym FY2023, chce wycofać z eksploatacji 39 okrętów wojennych. Pierwszy okręt z tej listy ma odejść ze służby w Halloween. Lista, na której znalazło się 5 krążowników typu Ticonderoga VLS i 9 LCS, została opublikowana w piątek. Ostateczny skład listy nie jest jednak jeszcze przesądzony.
Na liście dezaktywowanych jednostek znajduje się kilka okrętów, które mogłyby zostać uratowane przed wycofaniem z eksploatacji dzięki zapisom w kongresowej i senackiej wersji National Defense Authorization Act (NDAA), a także izbowej wersji Appropriations Bill. Harmonogram wycofań rozpoczyna się od wycofania z eksploatacji transportowców USNS Bob Hope (T-AKR-300), USNS Fisher (T-AKR-301) (oba typu Bob Hope) i zbiornikowca zaopatrzeniowego USNS Walter S Diehl (T-AO-193) typu Henry J. Kaiser w dniu 31 października 2022 roku. Ostatnie okręty przewidziane do wycofania z eksploatacji to okręt desantowy USS Gunston Hall (LSD-44) typu Whidbey Island i LCS USS St. Louis (LCS-19) typu LCS Freedom.
USS Gunston Hall jest jednym z czterech okrętów desantowych – doków, które znalazły się w harmonogramie dezaktywacji. Wersja senackiej komisji ds. sił zbrojnych NDAA zabrania US navy wycofania z eksploatacji któregokolwiek z czterech okrętów typu Whidbey Island tj.: USS Gunston Hall, USS Germantown (LSD-42), USS Tortuga (LSD-46) i USS Ashland (LSD-48). Choć komisja uchwaliła swoją wersję ustawy, nie została ona jeszcze przegłosowana przez pełny Senat. Co istotne USS Tortuga jest obecnie modernizowana w celu przedłużenia jej czasu służby.
W stosunku do 16, z 39 okrętów znajdujących się na liście US Navy, Kongres lub Senat mają możliwości prawne pozwalające na ich zachowanie w służbie. Ostateczna lista, jakie okręty zostaną uratowane, zostanie wypracowana po konferencji obu izb ws. NDAA. Wersja senacka listy zapobiega wycofaniu z eksploatacji 13 okrętów, w tym czterech wspomnianych wcześniej okrętów desantowych-doków. Jej realizacja uratowałaby też przed wycofaniem z eksploatacji, pięć z dziewięciu okrętów bojowych z listy. Druga wersja listy opracowana przez Kongres uniemożliwiłaby wycofanie z eksploatacji czterech okrętów bojowych. Poprawka do kongresowej wersji NDAA, zgłoszona przez kongresmena Roba Wittmana, zabrania pozbywania się okrętów bojowych, chyba że zostaną sprzedane sojusznikowi. Według oficjalnych źródeł USN, po wycofaniu z eksploatacji umieściłaby ona wszystkie LCS w stanie rezerwowym.
Obie komisje ds. sił zbrojnych miały w swoich wersjach NDAA zapisy, które uniemożliwiają marynarce wojennej wycofanie krążownika USS Vicksburg (CG-69). Okręt, ten właśnie kończy modernizację o wartości 200 milionów USD, a według planów floty zostałby wycofany z eksploatacji 30 czerwca. Przeprowadzona modernizacja pozwala na służbę tej jednostki do 2030.
US Navy planuje w ciągu najbliższych pięciu lat wycofać 22 krążowniki z typu Ticonderoga VLS. Już wcześniej flota otrzymała zgodę na wycofanie z eksploatacji USS Monterey (CG-61), USS Hué City (CG-66), USS Anzio (CG-68), USS Vella Gulf (CG-72) i USS Port Royal (CG-73) w roku budżetowym FY2022.
Pełna lista jednostek proponowanych do wycofania przez USN przedstawia się następująco:
USNS Bob Hope (T-AKR-300) 10/31/2022 rezerwa MARAD
USNS Fisher (T-AKR-301) 10/31/2022 rezerwa MARAD
USNS Walter S. Diehl (T-AO-193) 10/31/2022 do rozbrojenia
USNS Shugart (T-AKR-297) 01/31/2023 rezerwa MARAD
USNS Yano (T-AKR-295) 01/31/2023 rezerwa MARAD
USNS Brittin (T-AKR-305) 01/31/2023 rezerwa MARAD
USS Chicago (SSN-721) 02/08/2023 do złomowania
USS Key West (SSN-722) 02/28/2023 do złomowania
USS San Jacinto (CG-56) 01/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Lake Champlain (CG-57) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Bunker Hill (CG-52) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Mobile Bay (CG-53) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Vicksburg (CG-69) 06/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Fort Worth (LCS-3) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Milwaukee (LCS-5) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Detroit (LCS-7) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Little Rock (LCS-9) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Sioux City (LCS-11) 06/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Wichita (LCS-13) 06/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Billings (LCS-15) 06/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Indianapolis (LCS-17) 09/30/2023 do decyzji parlamentu
USS St. Louis (LCS-19) 09/30/2023 do decyzji parlamentu
USS Germantown (LSD-42) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Gunston Hall (LSD-44) 09/29/2023 do decyzji parlamentu
USS Tortuga (LSD-46) 03/27/2023 do decyzji parlamentu
USS Ashland (LSD-48) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USNS Montford Point (T-ESD-1) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USNS John Glenn (T-ESD-2) 03/31/2023 do decyzji parlamentu
USS Hurricane (PC-3) 02/28/2023 FMS
USS Monsoon (PC-4) 03/21/2023 FMS
USS Sirocco (PC-6) 03/07/2023 FMS
USS Chinhook (PC-9) 03/14/2023 FMS
USS Thunderbolt (PC-12) 02/21/2023 FMS
USNS Gordon (T-AKR-296) 03/31/2023 rezerwa MARAD
USNS Gilliland (T-AKR-298) 03/31/2023 rezerwa MARAD
USNS Sgt. Matej Kocak (T-AK-3005) 04/30/2023 rezerwa MARAD
USNS Maj. Stephen W. Pless (T-AK-3007) 04/30/2023 rezerwa MARAD
USNS John Lenthall (T-AO-189) 07/31/2023 OSIR
USNS PFC Eugene A. Obregon (T-AK-3006) 07/31/2023 rezerwa MARAD
Na szczególną uwagę na powyższej liście zasługuję fakt umieszczenia w niej aż 9 LCS typu Freedom i ani jednego typu Independence oraz dwóch pływających baz desantowych typu T-ESD. I jedne i drugie okazały się jednostkami nie spełniającymi lub wykonanymi według błędnych założeń. Ponadto warto zwrócić uwagę na planowanie przekazanie zbiornikowca floty typu Henry J. Kaiser do instytutu badawczego Office of Scientific Integrity Review podległemu departamentowi zdrowia., oraz na przekazanie do floty rezerwowej 3 transportowców typów Sgt. Matej Kocak (T-AK), 2 transportowców ro-ro typu Gordon (T-AKR-296 i T-AKR-298)), 2 typu Shugart (T-AKR-295 i T-AKR-297) i 3 transportowców typu Bob Hope (T-AKR-300, T-AKR-301 i T-AKR-305).
Swoich nabywców znajdą na pewno przeznaczone do sprzedaży w ramach FMS kutry patrolowe typu Cyclone.
Autor: TDW


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.