Znamy nazwę pierwszej korwety Ukraińskiej  

18 sierpnia prezydent Ukrainy Wołodymyr Żełeński ogłosił nazwę pierwszej korwety Milgem (typ Ada) „Hetman Iwan Mazepa”.

16 października Turcja i Ukraina podpisały umowę dotyczącą rozpoczęcia i realizacji wspólnych projektów budowy okrętów wojennych, bezzałogowych statków powietrznych oraz wszystkich typów silników turbinowych.

Na mocy umowy Turcja buduje dwie korwety dla ukraińskiej marynarki wojennej. Turkiye RMK Marine Shipyard położyła stępkę pierwszej ukraińskiej korwety typu Ada w Stambule 07 września 2021 r. 

Początkowo planowano, że okręt zostanie przeholowany na Ukrainę z częściowym wyposażeniem w celu ukończenia go do końca 2022 roku. Do 2023 roku korweta miała zostać wyposażona w niezbędny sprzęt i uzbrojenie oraz miały się rozpocząć testy. Z powodu wojny rosyjsko-ukraińskiej losy realizacji tych planów są nieznane.

Ze względu na poufność projektu nie wydano oficjalnego oświadczenia dotyczącego zestawu sensorów i konfiguracji uzbrojenia. 09 sierpnia 2021 roku ukraińskie Radio Swoboda podało, że Ministerstwo Obrony Ukrainy ujawniło systemy uzbrojenia dla korwet typu Ada.

Korwety będą wyposażone w rakiety przeciwokrętowe Harpoon jako podstawowy system uderzeniowy. Wiceminister obrony Ukrainy stwierdził, że kraj rozważał rodzime pociski przeciwokrętowe Neptun, a także Harpoon, Atmaka i Naval Strike Missile. Mimo to, Harpoon był niespodziewanym wyborem.

Według Radia Swoboda, rakiety VL-MICA, wystrzeliwane z pionowych wyrzutni (VLS), miałyby służyć jako system obrony powietrznej korwety. 

Na korwetach zostanie zamontowana armata Super Rapid 76 mm firmy Leonardo, system broni bliskiego zasięgu Millennium 35 mm firmy Rheinmetall Oerlikon oraz system strzelecki STAMP firmy Aselsan. Podstawową bronią przeciwko zagrożeniu ze strony okrętów podwodnych będą torpedy MU-90.

Źródło: Ukaińska Prawda

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

    5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.

    Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat

    Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.

    Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.

    Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.

    Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji

    Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.

    Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.

    Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej

    Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.

    W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.