Pierwszy element układanki „Polferries”

Polferries udostępniło na Facebooku enigmatyczną układankę ze składającego się z 6 puzzli zdjęcia, na której widać tylko fragment całości. Jak poinformowano, kolejne elementy będą udostępniane co kilka dni. Jaką jednostkę przedstawia cały obrazek? Na razie nie wiadomo.
Rzecznik prasowy PŻB S.A. Michał Arciszewski odsyła do obserwowania profili mediów społecznościowych armatora, celem zebrania wszystkich puzzli pod linkiem. Jak wskazał, poszczególne puzzle będą udostępniane różnymi kanałami. Na pytanie o to, czy jest to konkurs i można coś wygrać, wskazał, że to jedynie zabawa skierowana do osób obserwujących Polferries w sieci. Niewątpliwie dodany fragment wzbudza zainteresowanie i rodzi pytania.
Udostępniony pierwszy element ukazuje fragment kadłuba. Możemy się domyślać, że jest to jakaś jednostka w budowie, że jest to element konstrukcyjny. Nie wiemy jednak, czy to historyczny statek PŻB, czy nowa budowa, o której Polferries informowało w sierpniu.
Mowa o czarterze nowo budowanego promu ro-pax w jednej z włoskich stoczni. Od ogłoszenia informacji o podpisaniu umowy minęły już 2 miesiące. Dotychczas nie zostały opublikowane żadne zdjęcia z budowy, a jedynie cyfrowe proste wizualizacje gotowego promu. Pozostaje oczekiwać na kolejne elementy układanki, by poznać czy jest to rozwiązanie zagadki.
Ostatni nowy prom PŻB pozyskało na przełomie wieku. Od ponad 20 lat PŻB pozyskiwało jedynie używane jednostki. Czarter nowej jednostki pozwoli znacząco odmłodzić flotę polskiego armatora. Włoski projekt w stoczni Visentini ma zostać skończony w 2024 roku. Wówczas prom wejdzie do floty Polferries.
Źródło: Polferries

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











