Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Leonardo dostarczy Indonezji system artyleryjski Marlin 40

Artyleryjski zdalnie sterowany system Marlin 40 firmy Leonardo będzie głównym uzbrojeniem 2 szybkich łodzi patrolowych PC60, budowanych obecnie w stoczni PT Caputra Mitra Sejati.

Wariant Independent Line of Sight (ILOS) będzie stanowił wyposażenie szybkich łodzi patrolowych typu PC60 Indonezyjskiej Marynarki Wojennej oraz okrętów desantowych (LST). Armaty będą pochodzić z zamówienia w 2021 roku na 4 systemy tego typu dla 2 jednostek PC60 i dwóch czołgowych okrętów desantowych (LST) typu Teluk Bintuni. Zarówno PC60 jak i LST będą wyposażone w wariant Marlin 40 Independent Line of Sight (ILOS), czyli najbardziej zaawansowany wariant wieży. 

Marlin 40 to w pełni zdigitalizowany system. Jest lekki, kompaktowy i łatwy do zintegrowania. Oznacza to, że wieżyczka może być zintegrowana na wszystkich typach platform morskich jako podstawowy lub pomocniczy system obronny. Zdolny do obrony przeciwlotniczej i zwalczania celów powierzchniowych, system ma zasięg ponad czterech kilometrów i może być zintegrowany ze wszystkimi obecnie dostępnymi systemami zarządzania walką (CMS).

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kuter-patrolowy-us-navy-ratuje-zaloge-plonacej-lodzi-sluzacej-do-przemytu-narkotykow/

Wybrany przez indonezyjską marynarkę wojenną wariant ILOS Marlin 40 to wysoce skuteczny system precyzyjnego rażenia, który może działać autonomicznie za pośrednictwem lokalnej konsoli sterującej. Konsola ta gromadzi i przetwarza dane o celu otrzymane z własnego dedykowanego systemu elektrooptycznego wieżyczki, zewnętrznych systemów kontroli ognia oraz danych okrętowych, zapewniając precyzję przy jednoczesnym uwzględnieniu poziomu redundancji. Elektrooptyczny celownik może obracać się niezależnie od linii ognia, aby zapewnić panoramiczny nadzór poprzez wysoce precyzyjny zestaw czujników składający się z kamery światła dziennego, kamery podczerwieni (IR) i laserowego dalmierza.

Najnowszy kontrakt jest kontynuacją współpracy Leonardo z Indonezyjską Marynarką Wojenną, która wcześniej wybrała tę firmę jako głównego dostawcę w zakresie artylerii morskiej. Obecnie 38 indonezyjskich okrętów korzysta z systemów uzbrojenia Leonardo. W uzytkowaniu znajdują się produkowane przez Leonardo systemy Marlin 30Marlin 40 Twin Barrel oraz 76mm/62 SuperRapid

Marlin 40 jest najnowszym elementem oferty systemów artylerii morskiej produkcji Leonardo i został zakupiony przez 30 flot na całym świecie. Leonardo oferuje również Marlin 30 w trzech wariantach: RC (Remotely-Controlled), COAX (Coaxial Electro-Optical Sensor Suite) oraz ILOS (Independent Line of Sight). Wybór Marlina 40 dla indonezyjskiej marynarki wojennej wzmacnia obecność Leonardo 

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM