Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W tym roku firma Sunreef Yachts świętowała dwie dekady swojej działalności. Stocznia wprowadziła nowe modele, otrzymała zamówienia na przełomowe, ekologiczne superjachty i rozpoczęła nowy rozdział w swojej historii, otwierając nowe biura i rozwijając nową stocznię. Dziś spoglądamy wstecz na kluczowe momenty tego bardzo pracowitego roku.
EKO-JACHTING:SUNREEF 80 ECO
Stocznia Sunreef Yachts zwodowała najbardziej zaawansowany ekologicznie, luksusowy katamaran na świecie. Całkowicie elektryczny Sunreef 80 Eco jest w pełni autonomiczną jednostką, wykorzystującą rewolucyjną zieloną technologię do rejsów bez użycia paliwa w całkowitej ciszy i luksusie. Zaprojektowany i zbudowany tak, aby poruszać się w pełnej harmonii z naturą, Sunreef 80 Eco jest pionierem w świecie odpowiedzialnego jachtingu.

EXPLORER LINE: NOWA GENERACJA JEDNOSTEK EKSPEDYCYJNYCH
Sunreef Explorer Line to pełna gama wszechstronnych luksusowych jednostek przeznaczonych do odkrywania nowych horyzontów. Ich pionierski projekt zapewnia unikalną kombinację dzielności morskiej, luksusu i dalekiego zasięgu podczas długich rejsów. Jej ambasadorem jest znany na całym świecie profesjonalny odkrywca Mike Horn.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/royal-thai-navy-odnalazla-kolejne-ciala-marynarzy-z-zatopionej-korwety/
NOWE BIURO W STAMBULE
Stocznia kontynuuje ekspansję i otwiera teraz biuro sprzedaży w Stambule, w Turcji. Sunreef posiada już dwie stocznie i biuro w Gdańsku oraz biuro w Dubaju, a już niebawem otworzy kolejną stocznię w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

EKSPANSJA W ZJEDNOCZONYCH EMIRATACH ARABSKICH
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie płynące z Bliskiego Wschodu, Azji i Australii, Sunreef Yachts otwiera swoje pierwsze zagraniczne centrum produkcyjne w Ras Al-Khaimah, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wraz z otwarciem nowej stoczni i biura w ZEA, Sunreef Yachts chce wzmocnić swoją pozycję na Bliskim Wschodzie.

ROZWIJAJĄCA SIĘ INFRASTRUKTURA
Wraz z ukończeniem nowej, ultranowoczesnej lakierni Sunreef Yachts, stocznia zwiększa swoje możliwości produkcyjne. Hala jest jednym z najbardziej zaawansowanych stoczniowych obszarów produkcyjnych w Europie.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/chiny-rozpoczynaja-zakrojone-na-szeroka-skale-cwiczenia-w-ciesninie-tajwanskiej/
EKOLOGICZNY SUPER KATAMARAN SUNREEF 43M ECO
Sunreef Yachts ma zbudować największy na świecie elektryczny luksusowy katamaran. Awangardowa technologia i wydajne żagle zapewniają Sunreef 43M Eco nieskończony zasięg dla całorocznej eksploracji. Dzięki systemowi paneli słonecznych zintegrowanym z kadłubem, masztem i bomem, ten elektryczny superjacht generuje zieloną energię, by oferować bezemisyjną żeglugę.

FUTURYSTYCZNY NAPĘD WODOROWY
Firma Sunreef Yachts podpisała kontrakt na budowę 80-stopowego katamaranu żaglowego łączącego zasilanie wodorowe z napędem elektrycznym. Wodór będzie wykorzystywany do zasilania zarówno urządzeń jak i silników katamaranu. Jacht będzie również korzystał z opatentowanego przez Sunreef Yachts systemu energii słonecznej z ogniwami w pełni zintegrowanymi z kompozytowym kadłubem. Dział badawczo-rozwojowy firmy opracowuje obecnie system pozwalający na wykorzystanie energii słonecznej do produkcji wodoru na pokładzie.

PREMIERA SUNREEF SUPREME 70 POWER ECO
Sunreef Yachts odsłonił pierwsze wizualizacje swojej najnowszej jednostki solarno-elektrycznej podczas Cannes Yachting Festival. Dynamiczny i futurystyczny projekt kadłuba Sunreef Supreme 70 Power Eco łączy DNA superjachtu z najnowszą zieloną technologią.

55 OPEN SUNREEF POWER
Najbardziej zaawansowany technologicznie hybrydowy eko-jacht na świecie oferuje doskonałe połączenie prędkości, stabilności i luksusu. Ta nowa jednostka zapewnia ogromne przestrzenie wewnętrzne i niezrównane możliwości odpoczynku na świeżym powietrzu. 55 Open Sunreef Power łączy w sobie elegancję z najnowocześniejszym designem i doskonałymi osiągami.

OBCHODY 20-LECIA W MONACO
Stocznia Sunreef Yachts świętowała w tym roku 20-lecie istnienia firmy podczas Monaco Yacht Show. 30 września Yacht Club de Monaco był gospodarzem przyjęcia jubileuszowego Sunreef Yachts, które zgromadziło partnerów, klientów i ambasadorów na wyjątkowym wieczorze świętującym dwie dekady innowacji i doskonałości.
Czytaj również: https://portalstoczniowy.pl/nagla-smierc-szefa-rosyjskiej-stoczni-admiralicji/
ROK PEŁEN NAGRÓD
Katamarany Sunreef Yachts znalazły się wśród laureatów wielu międzynarodowych nagród. Sunreef 80 Eco został wybrany najlepszą elektryczną łodzią żaglową w 2022 Gussies Electric Boat Awards. Jury German Design Awards 2023 uznało Sunreef 80 Eco za najlepszy w kategorii Excellent Product Design. Podczas Cannes Yachting Festival jacht 100 Sunreef Power otrzymał prestiżowe wyróżnienie World Yachts Trophy.
Źródło: Sunreef Yachts


5 grudnia na nabrzeżu PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zwodowano drugi kadłub patrolowca budowanego przez Baltic Operator dla fińskiej straży granicznej. To kolejny etap realizacji kontraktu z Meyer Turku Oy, który wzmacnia pozycję polskiego przemysłu okrętowego w segmencie nowoczesnych OPV.
W artykule
Uroczystość wodowania kadłuba drugiej jednostki odbyła się z wykorzystaniem infrastruktury PGZ Stoczni Wojennej, która zapewniła zaplecze techniczne niezbędne do przeprowadzenia operacji. Patrolowce powstają na mocy kontraktu z 2022 roku – Baltic Operator odpowiada za budowę dwóch 98-metrowych kadłubów, natomiast ich dalsze wyposażanie i integracja systemów prowadzone będą w Finlandii przez zakłady stoczniowe Meyer Turku Oy.
Nowa jednostka, której załogę będzie stanowiło około 30 osób, ma osiągać prędkość 18 węzłów. Do służby w fińskiej straży granicznej powinna wejść w 2027 roku, rok po siostrzanej Karhu. Obie jednostki wzmocnią ochronę granic NATO na Morzu Bałtyckim, prowadząc działania patrolowe, ratownicze oraz reagując na incydenty środowiskowe.
Warto przypomnieć, że nowe jednostki są rozwinięciem koncepcji OPV Turva – patrolowca przekazanego do służby fińskiej straży granicznej w 2014 roku jako pierwszego na świecie okrętu tego rodzaju z napędem LNG, o czym pisaliśmy na naszym portalu (link do tekstu). Konstrukcja budowanych obecnie jednostek nawiązuje do tamtej koncepcji, lecz została znacząco udoskonalona pod kątem działania w wymagających warunkach Bałtyku i nowych zagrożeń wynikających z sytuacji geopolitycznej.
Przedstawiciele Grupy Przemysłowej Baltic podkreślali podczas uroczystości, że realizacja dwóch patrolowców stanowi dowód dojrzałości polskiego przemysłu okrętowego. Jak zaznaczył prezes GP Baltic, Remigiusz Paszkiewicz, projekt potwierdza zdolność krajowych stoczni do pracy przy konstrukcjach nie tylko zaawansowanych technologicznie, lecz także spełniających rygorystyczne standardy NATO.
W trakcie wydarzenia głos zabrała również Beata Koniarska, członkini zarządu PGZ Stoczni Wojennej. Wskazała, że dzisiejsze wodowanie pokazuje, jak skutecznie mogą współpracować spółki Skarbu Państwa przy projektach o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa morskiego. Podkreśliła, że liczy na dalsze wspólne przedsięwzięcia, które umocnią pozycję polskich stoczni w łańcuchu dostaw nowoczesnych jednostek.

Współpraca z Meyer Turku Oy nie jest nowością, ponieważ gdański zakład od lat buduje dla fińskiej stoczni bloki statków pasażerskich. Jednak dostarczenie kadłubów dla patrolowców otwiera przed Baltic Operator nowe perspektywy, zwłaszcza że obie strony zawarły już trzyletni kontrakt obejmujący szerokie wykorzystanie polskich zdolności produkcyjnych.
Reprezentanci Rajavartiolaitos podkreślali, że nowy patrolowiec trafi do służby w okresie wyjątkowo wymagającym dla bezpieczeństwa morskiego. Jednostka została zaprojektowana tak, by działać w trudnych warunkach Bałtyku – od oblodzenia, po gwałtowne sztormy. Jej zadaniem będzie zwiększenie odporności Finlandii na zagrożenia pojawiające się na ich wodach, który po agresji Rosji na Ukrainę stał się przestrzenią stałej rywalizacji i testowania procedur państw NATO.
Warto odnotować, że wodowanie patrolowca dla Finlandii wpisuje się w szerszy trend obserwowany na Bałtyku. Rosyjskie działania hybrydowe – od ingerencji w sygnały nawigacyjne, po aktywność podejrzanych jednostek w pobliżu morskiej infrastruktury krytycznej – sprawiły, że państwa regionu zaczynają na nowo inwestować w tego typu jednostki.
OPV stają się narzędziem reagowania na zdarzenia poniżej progu wojny, które nie wymagają angażowania dużych okrętów, takich jak fregaty, ponieważ to właśnie patrolowce zapewniają stałą obecność na morzu i możliwość szybkiego podjęcia działań w sytuacjach niejednoznacznych operacyjnie. Okręty patrolowe prowadzą dozór szerokich akwenów, wspierają ochronę kabli i gazociągów podmorskich, dokumentują nietypowe aktywności rosyjskich jednostek oraz stanowią pierwszy element systemu reakcji na incydenty.
Wodowanie drugiego patrolowca dla fińskiej straży granicznej to dla Baltic Operator dowód rosnącej pozycji w europejskim łańcuchu dostaw nowoczesnych jednostek specjalistycznych. Dla samej Finlandii – kolejny element wzmacniający bezpieczeństwo morskie w czasach, które nie pozwalają na pauzę w rozbudowie zdolności patrolowych. Powrót do inwestycji w OPV na Bałtyku stał się faktem i trudno nie dostrzec, że to właśnie działania hybrydowe Federacji Rosji nadały temu procesowi nowe tempo.