[powiazane1] Dostawę wycieczkowca poprzedziła jego oficjalna prezentacja, która odbyła się dzień wcześniej w obecności przedstawicieli zamawiającego, stoczni, jak też wiceministra infrastruktury i transportu Republiki Włoskiej Edoardo Rixiego. Holland America Line jest obecnie spółką zależną znanego armatora wycieczkowców Carnival Corporation & plc.
Budowę Nieuw Statendama rozpoczęto od palenia blach w stoczni Fincantieri w Palermo na Sycylii 11 czerwca 2016 roku, jego stępkę położono 20 marca 2017, a wodowanie odbyło się 6 grudnia tego samego roku. Potem statek przeholowano do Marghery i tam ukończono. Jednostka ma niemal 300 m długości, pojemność 99 500 jednostek i zabierze 2660 pasażerów. Do ich zakwaterowania statek dysponuje 1339 kabinami. Jest to m.in.: 280 kabin wewnętrznych, 103 z widokiem na morze i 851 z werandą, które mają od 14 do 39 m² w zależności od kategorii, a także apartamenty różnej klasy, w tym Pinnacle o powierzchni do 126 m².
[powiazane2] Nowoczesny wystrój wnętrz został zaprojektowany przez architektów Adama D. Tihany’ego i Bjørna Storbraatena. Oferuje on przestronne, pełne światła pomieszczenia cechujące się bogatymi zdobieniami. Eleganckie linie odzwierciedlają holenderską tradycję morską. Specyfika Holland America Line sprawia, że na pokładach Nieuw Statendama i bliźniaka próżno szukać hucznych sal imprezowych, czy rozrywek młodzieżowych. Statki są zaprojektowane pod „dojrzałych” gości, pragnących wypoczynku na morzu. Dla nich przewidziano sale odnowy biologicznej, spa, ogród do uprawiania jogi i tym podobne.
Matką chrzestną Nieuw Statendama zostanie Oprah Winfrey, słynna amerykańska miliarderka, prezenterka oraz producentka telewizyjna i aktorka. Odbędzie ona krótki tour na statku w styczniu przyszłego roku. W swój pierwszy 14-dniowy rejs jednostka popłynie z Civitavecchia (Rzym) do Fort Lauderdale na Florydzie, ale latem i jesienią 2019 roku będzie ją można spotkać na wodach północnej Europy i na Morzu Śródziemnym.
Podpis: kb