Napięcie w Cieśninie Tajwańskiej

Chińska administracja bezpieczeństwa morskiego Fujian przeprowadza trzydniową kontrolę na tajwańskich statkach handlowych w Cieśninie Tajwańskiej, które obejmują działania polegające na wchodzeniu na pokłady statków. Operacja rozpoczęła się w środę i ma zakończyć się w piątek.
Ta sytuacja zaostrza konflikt między dwoma krajami. Tajwan interpretuje to jako odwet za spotkanie prezydent Tsai Ing-wen z marszałkiem Izby USA Kevinem McCarthy w Kalifornii. Eskalacja napiętych stosunków przyczynia się do nasilenia długotrwałego konfliktu między Chinami i Tajwanem, który jest jednym z najważniejszych problemów w regionie Azji Wschodniej i ma wpływ na stabilność całego rejonu.
W obliczu tego napięcia między Chinami a Tajwanem, sytuacja ta staje się coraz bardziej niepokojąca. Konflikt między tymi krajami ma ogromny wpływ na stabilność Azji Wschodniej, co czyni go jednym z najważniejszych problemów w regionie.
Operacja chińskiej administracji bezpieczeństwa morskiego Fujian jest specjalną wspólną operacją patrolowania i inspekcji statków handlowych i barek w północnej i środkowej części Cieśniny Tajwańskiej.
Tajwan uważa te działania za nielegalne i złożył silny protest w Pekinie. Minister obrony wyspy, Chiu Kuo-cheng, potwierdził, że jakiekolwiek chińskie wejście na pokład tajwańskich statków byłoby nielegalne, ponieważ „wszystkie są częścią naszego terytorium”. Tajwańskie wojsko nie pozwoli Chinom na „jednostronne” wejście na pokład tajwańskich statków.
Jeśli strona kontynentalna będzie naciskać na podjęcie jednostronnych działań, stworzy to przeszkody dla normalnej wymiany między obiema stronami. Będziemy zmuszeni do podjęcia odpowiednich środków.
Biuro Morskie i Portowe tajwańskiego Ministerstwa Transportu
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/polska-infrastruktura-morska-w-obliczu-kryzysu/
W ostatnich latach wzrosła liczba incydentów, które stanowią poważne wyzwanie dla Tajpej i mogą prowadzić do zaostrzenia napięć w regionie. Nie jest jasne, jakie konkretnie działania podejmie Tajwan w odpowiedzi na operację chińskiej administracji bezpieczeństwa morskiego Fujian, którą niektórzy analitycy uważają za nową taktykę w strategii „szarej strefy”, polegającej na próbie osłabienia Tajwanu poprzez naruszanie granic powietrznych.
W ostatnim czasie zanotowano wzrost liczby incydentów, które stwarzają poważne zagrożenie dla Tajpej oraz mogą doprowadzić do zaostrzenia sytuacji w regionie. Niemniej jednak, nie jest jeszcze jasne, jakie konkretne działania podejmie Tajwan w odpowiedzi na operację chińskiej administracji bezpieczeństwa morskiego Fujian, która przez niektórych analityków uważana jest za nową taktykę w strategii „szarej strefy” polegającej na osłabianiu Tajwanu poprzez naruszanie granic powietrznych.
Według eksperta wojskowego Chieha Chunga, celem prowadzonych przez Chiny inspekcji jest pokazanie, że są one w stanie skutecznie sprawować jurysdykcję na wschód od linii mediany. Jak powiedział Chung, te patrole mają również charakter „walki prawnej” przeciwko innym krajom. Jednocześnie, jeśli ich zasięg zostanie rozszerzony na wschód od linii mediany, może to naruszyć dotychczasowe porozumienie w sprawie tego obszaru.
W obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Chin, Tajwan powinien podjąć działania w sposób zdecydowany i skoordynowany, aby chronić swoje interesy narodowe i uniknąć eskalacji konfliktu. W tym celu, Tajwan może zwiększyć swoją obecność w regionie, poprzez wzmacnianie swojej obrony, a także poprawę stosunków dyplomatycznych z innymi państwami. Kraj ten powinien również zwiększyć swoją współpracę z USA i innymi sojusznikami, aby zapewnić sobie wsparcie w przypadku konfliktu z Chinami.
Podobne napięcie na morzu odnotowano po zeszłorocznej wizycie ówczesnej przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi w Tajpej.
Źródło: Reuters

-
Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna









