Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu pracowni, uczniowie będą mieli możliwość praktycznego nauczania w zakresie pomiarów geometrycznych oraz montażu maszyn i urządzeń. Współpraca z ambitnym partnerem, jakim jest PGE Baltica, to dla szkoły ogromna korzyść. Kierownik kształcenia praktycznego w ZSOiT w Ustce zwraca uwagę na to, że nowoczesne wyposażenie pozwoli uczniom na poznanie obecnie stosowanych technologii.
Bardzo cieszy nas fakt, że współpraca PGE Baltica z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce nabiera rozpędu, a szkoła zyskała nowy sprzęt do zajęć. Jestem przekonany, że wśród dzisiejszych uczniów klas technicznych znajdą się specjaliści, którzy w niedalekiej przyszłości będą pracować przy morskich farmach wiatrowych i w naszej bazie serwisowej, którą budujemy w Ustce.
Arkadiusz Sekściński, prezes zarządu PGE Baltica
Do ZSOiT w Ustce dotarł sprzęt, którego zakup dofinansowała PGE Baltica. Szkolna pracownia została wyposażona w stoły robocze, narzędzia miernicze, imadła obrotowe, wózki narzędziowe i szafki na narzędzia. Wśród narzędzi znajdują się mierniki chropowatości, grubości powłoki, prędkości kątowej, dalmierz laserowy oraz suwmiarki. Nowe wyposażenie umożliwi uczniom praktyczne nauczanie w przedmiotach mechanicznych.
Każde nowe partnerstwo, jakie nawiązują szkoły, przyczynia się do rozwoju uczniów i zawsze jest to wyjątkowo cenne doświadczenie. Jednakże, gdy taka współpraca zostaje podjęta z renomowanym i ambitnym partnerem, jakim jest PGE Baltica, ma to podwójną wartość. Uczniowie zyskują pewność, że są objęci opieką najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie i zdobywają niezbędne umiejętności. To co ważne, w ten sposób zwiększają swoje szanse na przyszłe zatrudnienie, m.in. w PGE Baltica. Wszystko to pokazuje, jak korzystna jest synergia, gdzie obie strony tylko zyskują.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
PGE Baltica, która w porcie w Ustce buduje bazę operacyjno-serwisową dla swoich przyszłych farm wiatrowych na Bałtyku, chce też na tym terenie zbudować Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej, w którym m.in. szkoleni będą przyszli serwisanci. Baza serwisowa zostanie zlokalizowana w zachodniej części usteckiego portu na terenie dawnej przetwórni rybnej. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2024 rok.
Nowoczesne wyposażenie pozwoli uczniom poznać obecnie stosowane technologie do pomiaru wielkości geometrycznych i niektórych fizycznych. Dzięki pracowni uczymy przyszłych mechaników i mechatroników, jak posługiwać się nowoczesnymi narzędziami pomiarowymi, jak je przechowywać i konserwować.
Józef Masłowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSOiT w Ustce
Źródło: PGE Baltica


26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.
W artykule
Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.
Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.
W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.
Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.
Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.
Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.
Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.
Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.
Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.
Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.
PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.