Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Święto Morza i Święto Marynarki Wojennej w Świnoujściu

Kolejna niedziela czerwca zbliża się wielkimi krokami, a z nią niesamowite wydarzenie – Święto Morza i Święto Marynarki Wojennej. Nad Bałtykiem, w Świnoujściu, rozbłysną fajerwerki radości, gdyż przypada właśnie Święto Marynarki Wojennej, będące spektakularnym finałem Święta Morza.

Dla miłośników morskich klimatów, dla tych, którzy kochają szum fal i morską bryzę, marynarze z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża mają coś specjalnego. Zapraszają wszystkich do wspólnego świętowania w uroczej atmosferze Świnoujścia, już w najbliższą sobotę, 24 czerwca!

Święto Morza, obchodzone jest już od ponad 90 lat. Ta tradycja jest ściśle związana z polską historią na Bałtyku. W tych dniach świętują wszyscy, dla których morze jest bliskie: marynarze, pracownicy portów, żeglarze, rybacy, stoczniowcy. A także wszyscy inni, których życie związane jest z tym niezwykłym elementem. Zgodnie z tradycją, Święto Morza kończy się Świętem Marynarki Wojennej, które obchodzone jest w ostatnią niedzielę czerwca.

8. Flotylla Obrony Wybrzeża zaprosza na niezapomnianą sobotę, 24 czerwca, będącą dniem poprzedzającym Święto Marynarki Wojennej. W Świnoujściu i okolicach, przygotowano mnóstwo atrakcji i pokazów dla wszystkich miłośników morskich klimatów. Serdecznie zapraszamy zarówno mieszkańców miasta, jak i turystów odwiedzających nasz region.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/

Wspólne świętowanie z marynarzami 8. Flotylli Obrony Wybrzeża to prawdziwa przygoda! Poniżej przedstawiamy plan tegorocznych obchodów:

W ramach atrakcji na sobotnią imprezę 8. Flotylla Obrony Wybrzeża przygotowała dla Was możliwość zwiedzania wszystkich typów okrętów Flotylli. Będą tam obecne okręty: dowodzenia siłami obrony przeciwminowej, transportowo-minowy, trałowiec, nowoczesny holownik oraz najnowszy niszczyciel min w MW RP.

Poza tym, na miejscu zobaczycie pokaz sprzętu i uzbrojenia jednostek flotylli, w tym: autonomiczne pojazdy podwodne, sprzęt Grupy Nurków Minerów, sprzęt saperski i chemiczny, armatę przeciwlotniczą z wozem kierowania ogniem, trenażer przeciwlotniczego zestawu rakietowego GROM, wozy Wojskowej Straży Pożarnej i zabezpieczenia medycznego.

Ponadto, na miejscu stanie sprzęt zaprzyjaźnionej 12 Szczecińskiej Dywizji Zmechanizowanej: kołowy transporter opancerzony Rosomak i armatohaubica Dana.

Sobotnie atrakcje przewidziane są na różne godziny:

Godz. 13:00 – Koncert inauguracyjny i pokaz musztry paradnej w wykonaniu Orkiestry Wojskowej w Świnoujściu.

Godz. 14:30, 15:30, 16:30, 17:30 – Pokazy dynamiczne m.in. ratownictwa morskiego z wykorzystaniem okrętów, łodzi motorowych, tratw ratunkowych i środków pirotechnicznych.

Godz. 14:30 – Marynarski poczęstunek – żołnierska grochówka.

Godz. 20:00 – Koncert finałowy Orkiestry Wojskowej Świnoujście z rampy okrętu transportowo-minowego.

8. Flotylla Obrony Wybrzeża zaprasza do dołączenia w tych dniach i wspólnego świętowania z Marynarką Wojenną!

Źródło: 8. FOW

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Brazylia z czwartym okrętem podwodny typu Scorpène

    Brazylia z czwartym okrętem podwodny typu Scorpène

    26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.

    Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.

    PROSUB – fundament niezależności przemysłowej

    Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.

    W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.

    Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.

    Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.

    Priorytet: pierwszy atomowy okręt Brazylii

    Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.

    Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.

    Riachuelo – charakterystyka brazylijskich Scorpène

    Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.

    Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.

    Nowe okręty podwodne w systemie bezpieczeństwa morskiego Brazylii

    Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.

    PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.