Enter your email address below and subscribe to our newsletter

HELMA-P: Nowa generacja laserowych systemów obrony antydronowej

HELMA-P, zaawansowany system broni laserowej opracowany przez CILAS i Grupę Ariane, stanowi nową generację technologii obrony antydronowej. Po udanych testach na morzu przeprowadzonych przez francuską marynarkę w czerwcu tego roku, HELMA-P staje się symbolem nowej ery w dziedzinie obrony morskiej.

W dniach 12 – 14 czerwca 2023 roku, francuska Agencja Zakupów Obronnych (DGA), Marynarka Wojenna i CILAS przeprowadziły serię testów na pokładzie niszczyciela Forbin na Morzu Śródziemnym dla systemu HELMA-P (High energy laser for multiple applications – power) – lasera zaprojektowanego do zwalczania dronów. System HELMA-P, który został już z powodzeniem przetestowany na lądzie w 2020 i 2021 roku, okazał się równie skuteczny, w neutralizowaniu wrogich dronów na morzu. Te testy otwierają drogę do dalszego rozwoju prototypu z perspektywą długoterminowej integracji na okrętach francuskiej Marynarki Wojennej.

Testy te są częścią programu przeciwdziałania dronom (LAD) prowadzonego przez DGA, którego celem jest opracowanie prototypu broni laserowej z demonstratora HELMA-P1. Wykorzystanie dronów w operacjach stanowi istotny postęp w działaniach wojennych, zwłaszcza w kontekście walki morskiej. Na morzu drony mogą być wykorzystywane do monitorowania, utrudniania działań przeciwnika lub niszczenia wrogich jednostek i samolotów.

Na Paris Air Show 2023 firma CILAS zaprezentowała przyszłą wersję wieży HELMA-P. Będzie ona dostępna od 2025 roku i różni się kształtem w porównaniu do prototypu, a dodatkowo zostanie wyposażona w kamerę noktowizyjną.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/43247-2/

System HELMA-P został opracowany we współpracy pomiędzy CILAS i Grupą Ariane. Prace nad systemem rozpoczęły się w 2017 roku i trwały do 2019 roku. System składa się z 2-osiowej wieży z szeregami czujników optycznych i samej broni laserowej, która ma moc 2 KW. Tę wieżę obsługuje operator za pomocą interfejsu. Na Paris Air Show 2023 firma CILAS zaprezentowała przyszłą wersję wieży HELMA-P, która będzie dostępna od 2025 roku. Może ona dosięgnąć celów o pułapie nawet 1 kilometra, co stanowi 3 do 4 razy większy zasięg w porównaniu do konkurencyjnych technologii.

Rozpoczęte w 2020 roku testy przeprowadzane przez DGA przyniosły lepsze wyniki niż oczekiwano, co zdaniem menedżera projektu inżynieryjnego budzi nadzieję, że ten eksperymentalny system będzie w pełnej gotowości operacyjnej do roku 2024. 

Oprócz zwalczania dronów, celem jest również przetestowanie systemu wobec innych asymetrycznych zagrożeń, takich jak pływające obiekty na morzu oraz szybkie łodzie motorowe FIAC. Ponadto, system będzie badany pod kątem zdolności do zakłócania optycznego oraz dezaktywacji anten wykorzystywanych w komunikacji i nawigacji.

System HELMA-P stanowi nie tylko przykład niewiarygodnych możliwości technologicznych, ale także symbol ewolucji w dziedzinie obrony morskiej. Jego zdolność do neutralizacji dronów i innych asymetrycznych zagrożeń na morzu stawia go na czele innowacji.

Autor: Sylwester Pietrzak

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Ćwiczenia NATO „Falcon Strike” zespołu okrętów HMS Prince of Wales

    Ćwiczenia NATO „Falcon Strike” zespołu okrętów HMS Prince of Wales

    Brytyjska grupa lotniskowcowa HMS Prince of Wales osiągnęła pełną gotowość operacyjną po intensywnych działaniach szkoleniowych na Morzu Śródziemnym. Podczas ćwiczenia NATO Falcon Strike zwiększono liczbę myśliwców F-35B na pokładzie brytyjskiego lotniskowca, co pozwoliło na wykonanie wówczas blisko 50 lotów bojowych.

    Jak podaje portal USNI News, osiągnięcie pełnej gotowości nastąpiło po ponad półtorarocznym okresie, odkąd lotniskowiec HMS Prince of Wales (R09) przejął rolę okrętu flagowego brytyjskiej grupy lotniskowcowej.

    HMS Prince of Wales i zwiększony komponent F-35B

    W komunikacie podkreślono, że grupa lotniskowcowa jest obecnie w pełni przygotowana do realizacji zadań po dwutygodniowym szkoleniu na Morzu Śródziemnym. Na pokład zaokrętowano 24 myśliwce F-35B Lightning II, co stanowi największą liczbę tych maszyn na jednostce typu Queen Elizabeth.

    Czytaj więcej: Grupa uderzeniowa HMS Prince of Wales na Morzu Czerwonym

    Załogi ze skrzydeł lotniczych RAF-u No. 617 Squadron „Dambusters” oraz Naval Air Squadron 809 „Immortals” wykonywały loty dzienne oraz nocne, obejmując m.in. misje uderzeniowe, zadania związane ze zwalczaniem obrony przeciwlotniczej przeciwnika oraz osłonę zgrupowania okrętów.

    Falcon Strike 2025

    Falcon Strike 2025 odbywał się w dniach 3–14 listopada. W szkoleniu uczestniczyły również samoloty z Włoch, Grecji, Francji oraz Stanów Zjednoczonych. Dla brytyjskiej grupy było to finalne potwierdzenie zdolności operacyjnych po ośmiomiesięcznym rozmieszczeniu, które objęło działania na akwenach zachodniej części Indo-Pacyfiku, a następnie powrót na Morze Śródziemne.

    Skład grupy lotniskowcowej

    W ramach Operacji Highmast HMS Prince of Wales wspierają niszczyciel HMS Dauntless (D33), fregata HMS Richmond (F239), norweska fregata HNoMS Roald Amundsen (F311) oraz włoska ITS Luigi Rizzo (F595). Trzy pierwsze jednostki towarzyszą lotniskowcowi od początku tegorocznego rozmieszczenia. Z kolei włoska fregata dołączyła do zespołu podczas działań prowadzonych na Morzu Śródziemnym.

    W trakcie ćwiczenia część okrętów czasowo oddelegowano do działań z okrętami sojuszniczymi, m.in. włoską fregatą ITS Carlo Bergamini (F590) oraz turecką TCG Heybeliada (F511).

    Neptune Strike 25-4 i wspólne działania lotnicze

    Po zakończeniu Falcon Strike, brytyjska grupa lotniskowcowa została skierowana do udziału w kolejnym epizodzie ćwiczeń NATO – Neptune Strike 25-4. W działaniach będzie współpracować z grupą lotniskowcową włoskiej marynarki, której trzon stanowi lotniskowiec ITS Cavour (CVH550).

    W komunikacie włoskiej Marina Militare podkreślono, że ćwiczenie ma zacieśnić współdziałanie i podnieść gotowość sojuszniczych grup lotniskowcowych w basenie Morza Śródziemnego.

    Czytaj też: Lotniskowiec USS Harry S. Truman wraca do macierzystej bazy

    W Neptune Strike uczestniczyć będą także bombowce strategiczne B-52 Stratofortress z Bomber Task Force Europe 26-1 oraz bezzałogowce NATO RQ-4D Phoenix z komponentu NISRF. Po raz pierwszy w historii tego cyklu ćwiczeń włączono bezzałogowe systemy rozpoznawcze NISRF.

    Załogi lotniskowców będą realizować uderzenia na poligonach w Bułgarii, Polsce oraz Rumunii, z wykorzystaniem szerokiego spektrum wsparcia powietrznego i naziemnego.

    Znaczenie ćwiczeń NATO

    Neptune Strike ma na celu prezentację zdolności sojuszniczych do szybkiej integracji sił morskich i lotniczych, utrzymania przewagi w domenie morskiej oraz ochrony kluczowych szlaków żeglugowych. NATO podkreśla, że ćwiczenie ma charakter obronny i jest zgodne z prawem międzynarodowym.

    Analizując założenia ćwiczenia, można zauważyć, że NATO przygotowuje się do prowadzenia operacji połączonych na dużym dystansie. Zespoły nie zbliżają się do rejonu działań, lecz uruchamiają swoje zasoby kilka tysięcy kilometrów od właściwego obszaru operacyjnego i przerzucają siły drogą powietrzną. W takim ujęciu szkolenie obejmuje pełny cykl misji bojowej: długotrwały lot, tankowanie w powietrzu, wykonanie zadania i powrót na pokład lotniskowca. W ugrupowaniu prowadzącym kierunek natarcia występują bezzałogowce, natomiast zasadnicze uderzenie realizują samoloty załogowe.

    Autor: Adam Woźnicki