Morski Oddział Straży Granicznej: Kontrole na Polskich Obszarach Morskich

Zrozumienie przepisów obowiązujących na polskich obszarach morskich i świadomość, jak Morski Oddział Straży Granicznej przeprowadza kontrole, jest kluczowe dla bezpiecznej i zgodnej z prawem żeglugi. Zasady te dotyczą nie tylko samych jednostek pływających, ale także dokumentów, które powinni mieć na pokładzie sternicy. Zaniedbanie tych kwestii może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym mandatów i zakazów żeglugi.
Zgodność z przepisami: O czym musimy pamiętać?
Najważniejsze elementy, na które zwraca uwagę Morski Oddział Straży Granicznej podczas kontroli, obejmują: zgodność jednostki pływającej z przepisami, posiadanie przez sternika karty bezpieczeństwa, licencji radiowej, kół ratunkowych i środków pirotechnicznych. Przepisy są jasne – każdy kierujący jednostką pływającą musi być odpowiednio przeszkolony i posiadać wymagane dokumenty.
W przypadku niedotrzymania tych wymagań, na prowadzącego jednostkę nakładane są surowe kary. Dla przykładu, w jednym z ostatnich przypadków, sternik został ukarany mandatem w wysokości 800 zł za naruszenie przepisów. Mandat został nałożony za brak odpowiednich oznakowań na jednostce, brak karty bezpieczeństwa, licencji radiowej, kół ratunkowych i środków pirotechnicznych. Do tego, sternik otrzymał zakaz opuszczenia portu, dopóki nie uzupełnił brakujących dokumentów i środków bezpieczeństwa.
Dokumenty, które należy posiadać
Do prowadzenia skuterów wodnych i jachtów motorowodnych niezbędne są patenty motorowodne i dowody rejestracyjne jednostek. Wszystkie te dokumenty powinny być aktualne i łatwo dostępne w razie kontroli. W przypadku nieprzestrzegania tych przepisów, kierujący skuterem wodnym lub jachtem motorowodnym mogą otrzymać mandat.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/?p=43689&preview=true&_thumbnail_id=43692
Niewłaściwa rejestracja jednostki pływającej również jest poważnym wykroczeniem. W jednym z ostatnich przypadków kontrolowanych jednostek, sternik jachtu nie miał aktualnego dokumentu rejestracji, a jednostka nie była zgłoszona do rejestracji. Za takie przewinienia prowadzący jednostki mogą zostać ukarani mandatami.
Naruszenia przepisów na polskich obszarach morskich
W jednym z ostatnich weekendów Morski Oddział Straży Granicznej skontrolowała piętnaście jednostek pływających, w tym jedenaście skuterów wodnych, które naruszyły przepisy obowiązujące na polskich obszarach morskich. Za wszystkie wykroczenia nałożono mandaty na łączną kwotę 1700 zł.
Ponadto, sternicy skuterów, którzy naruszyli strefę zamkniętą dla żeglugi i rybołówstwa na Zatoce Puckiej, otrzymali mandaty po 100 zł każdy. Mandaty te były wynikiem naruszenia strefy zamkniętej dla żeglugi i rybołówstwa.
Konsekwencje naruszeń przepisów
Każde naruszenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa na polskich obszarach morskich wiąże się z konkretnymi konsekwencjami. Od mandatów karnych po zakazy wypływania z portu do momentu dopełnienia wszelkich formalności – konsekwencje są znaczące.
Podsumowując, dla zapewnienia bezpieczeństwa na polskich obszarach morskich ważne jest ścisłe przestrzeganie przepisów. Zarówno kierujący jednostkami pływającymi, jak i ich pasażerowie powinni być świadomi przepisów i zrozumieć, jakie mogą być konsekwencje ich naruszenia.
Źródło: Straż Graniczna

Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.
W artykule
Służba na morzu, walka o życie
Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.
Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.
Prośba redakcji do środowiska ludzi morza
Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.
Jak pomóc
Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.










