Przegląd promowy, w tym m.in. nowe promy Grimaldi Lines na trasie

W świecie żeglugi ostatnie dni przyniosły wiele ważnych wydarzeń. Wśród nich znalazły się m.in. nowoczesne i ekologiczne promy Grimaldi Lines, które rozpoczęły obsługę połączeń pomiędzy Włochami a Grecją.

Destination Gotland zmierza w kierunku zasilania wodorem

Znamy je jako Destination Gotland, ale dla matki, Gotlandsbolaget, to więcej niż tylko marka. Jest to misja zmierzająca w kierunku ekologicznej przyszłości. Właściciel marki Destination Gotland nawiązał strategiczną współpracę z H2 Green Steel (H2GS). Celem tej kooperacji jest zbadanie możliwości budowy infrastruktury do produkcji zielonego wodoru. W przyszłości może to doprowadzić do stworzenia promów Destination Gotland zasilanych wodorem. Studium wykonalności jest już w trakcie przygotowania.

Gotlandsbolaget nie chce marnować czasu. W najbliższych latach planuje wprowadzić do eksploatacji promy zasilane wodorem. Pierwszy z nich miałby wyruszyć w trasę najpóźniej w 2030 roku. Prace nad dwoma takimi ekologicznymi statkami są już w toku. Gotlandsbolaget szacuje, że potrzebuje około 20 tysięcy ton wodoru rocznie, aby móc w pełni realizować ekologiczne operacje pomiędzy Gotlandią a kontynentalną Szwecją.

Wzrost przychodów w Scandlines

Korzystając z rosnącej popularności żeglugi, armator Scandlines zakończył rok 2022 z dużym wzrostem. Przychód z dwóch obsługiwanych przez Scandlines połączeń pomiędzy Danią a Niemcami (Puttgarden-Rødby oraz Rostock-Gedser) wzrósł w ubiegłym roku do 363 milionów euro. To o 40% więcej niż rok wcześniej. Kwota ta zawiera obroty ze sprzedaży detalicznej na pokładach oraz cateringu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/?p=43742&preview=true&_thumbnail_id=43743

Scandlines zanotował również znaczny wzrost w obszarze cargo. Zwiększony ruch pojazdów osobowych, wzrost wolumenu ładunków oraz poprawa obrotów w sklepach na pokładach statków przyczyniły się do tego sukcesu.

Zmiana właściciela promu Artemis

Artemis, statek zbudowany w 1999 roku, niedawno zmienił właściciela i kurs. Dotychczas obsługiwał pasażerów podróżujących pomiędzy Maltą a Sycylią. Teraz, 96-metrowy katamaran będzie obsługiwał połączenia pomiędzy Hiszpanią a Marokiem. Prom przechodzi obecnie modernizację na Malcie.

Nowe promy Grimaldi Lines

Grupa Grimaldi ma już do dyspozycji dwa nowe hybrydowe promy ro-ro typu GG5G (Grimaldi Green 5th Generation). Te nowoczesne jednostki zaczęły już świadczyć usługi na trasie pomiędzy Włochami a Grecją. Oferując imponującą wydajność operacyjną i środowiskową, statki te z pewnością zrewolucjonizują krótkodystansowe połączenia morskie w Europie.

Powrót do normalności na popularnych trasach

Po długich latach spowodowanych pandemią COVID-19, przewoźnicy dostosowują swoje rozkłady do oczekiwań rynku. Na przykład, Viking Line zdecydowanie powrócił do normalności na swoich flagowych połączeniach do Tallinna. Firma zwiększyła ofertę na trasach do stolicy Estonii, oferując teraz trzy rejsy dziennie. To symboliczny powrót do czasów sprzed pandemii.

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna