Rosja zaostrza kontrole statków dla zabezpieczenia Mostu Krymskiego

Cieśnina Kerczeńska, strategiczny kanał morski położony pomiędzy Rosją a Krymem, stała się ostatnio areną napięć geopolitycznych. Federalna Służba Bezpieczeństwa (FSB) Rosji, zakazała zagranicznemu statkowi przejścia przez Cieśninę Kerczeńską, jeszcze zanim ten dotarł do szlaku morskiego prowadzącego pod krymskim mostem. Według FSB, na pokładach statków, które wcześniej zawijały do ukraińskich portów, wykryto resztki materiałów wybuchowych.

Ostatnie zdarzenie, w którym uczestniczył turecki drobnicowiec BMO River, nastąpiło w kontekście niedawnego ataku na Most Krymski. Władze rosyjskie wskazują na ukraińskie siły specjalne jako sprawców dwukrotnego uszkodzenia mostu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, twierdząc, że wykorzystały do tego drony wypełnione materiałami wybuchowymi.

Statek BMO River, o numerze IMO 8511914, pływający pod banderą Palau, o długości 259 stóp i wyporności 1 600 DWT, zarządzany przez Inspektor Shipping z Istambułu, został zatrzymany podczas rejsu z rumuńskiego portu Midia do portu w Rostowie nad Donem. Władze FSB zdecydowały o zawróceniu statku z powrotem na kotwicowisko, zanim ten dotarł do Mostu Krymskiego.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez FSB, na powierzchni łodzi ratunkowej i w ładowni statku wykryte zostały ślady materiałów wybuchowych, takich jak dinitrotoluen i trotyl. FSB zaznaczyła również, że na podstawie analizy dokumentacji ładunkowej okazało się, iż statek dwa razy zawijał do ukraińskiego portu morskiego Reni nad Dunajem – raz w czerwcu, a drugi raz w lipcu.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bae-systems-wprowadza-cyfrowy-interrogator-iff-dla-u-s-navy/

„Podjęliśmy decyzję o nieprzyznaniu statkowi prawa do przepłynięcia pod łukiem żeglownym Mostu Krymskiego” – przekazała FSB w kontekście prowadzonych działań kontrolnych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi w regionie. Dodatkowo, statek otrzymał nakaz opuszczenia wód terytorialnych Federacji Rosyjskiej.

Nawarstwiające się incydenty w Cieśninie Kerczeńskiej podkreślają eskalację napięć w tym rejonie, przy jednoczesnym zaostrzaniu przez Rosję nadzoru nad jej wodami terytorialnymi. Dominacja Rosji nad tym kluczowym szlakiem morskim oraz rosnący niepokój o bezpieczeństwo samego Mostu Kerczeńskiego mogą przynieść dalekosiężne konsekwencje dla infrastruktury i bezpieczeństwa w regionie.

W obliczu narastających napięć, Most Kerczeński – kluczowy punkt komunikacyjny, nie wyposażony w samodzielny system obrony przeciwlotniczej – staje się przedmiotem szczególnej troski ze strony Rosji. Jego strategiczne znaczenie powinno skłonić rosyjskie siły zbrojne do zapewnienia niezbędnych środków i odpowiedniego personelu do jego ochrony. Ochrona tego kolosa inżynieryjnego – konstrukcji o długości 19 km, czterech jezdnia i torów kolejowych, opartych na 288 filarach – stanowi nie lada wyzwanie, wymagające rozbudowanej strategii zabezpieczeń.

Zważywszy na ostatnie incydenty w Cieśninie Kerczeńskiej, Rosja może być zmuszona do podjęcia intensywnych działań w celu opracowania i implementacji efektywnych metod zabezpieczających tę strategiczną infrastrukturę. Most Kerczeński, łączący rosyjsko-okupowany Półwysep Krymski z Półwyspem Tamańskim przez Cieśninę Kerczeńską, staje się punktem szczególnego zainteresowania ze względu na potencjalne zagrożenie ze strony kolejnych, możliwych ataków ze strony Ukrainy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering