ELEKTRON: Piąta próba pozyskania zapalników do min morskich

W ramach projektu ELEKTRON, Agencja Uzbrojenia poinformowała redakcję Portalu Stoczniowego o piątej próbie pozyskania zapalników do min morskich. Do przetargu stanęły dwa podmioty: OBR CTM S.A. należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz konsorcjum składające się z Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej (jako lidera), Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte oraz firmy Jakusz Sp. z o.o. z Kościerzyny.
Historia tematu wskazuje, że cztery wcześniejsze postępowania zostały unieważnione. Niemniej jednak, lekcje płynące z konfliktu na Ukrainie są jasne: wojna minowa wciąż jest aktualna.
Zamawiający podał, że celem przetargu jest dostarczenie w ramach projektu rozwojowego i dostaw zapalników do min morskich pk. ELEKTRON. Ma on stanowić zamiennik dla dotychczas używanych WKM-90 i ma służyć do min morskich OS (Okrętowa Średnia) oraz OD (Okrętowa Duża). W części rozwojowej zamówienia, Wykonawca będzie musiał dostosować się do wytycznych zawartych w rozdziale 5 Decyzji Nr 116/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 września 2021 r. Efektem końcowym będzie Dokumentacja Techniczna Wyrobu (DT W). W ramach dostawy przedmiotem zamówienia jest 2 400 szt. zapalników do min morskich, w tym:
· 1 200 szt. w ramach zamówienia podstawowego,
· 1 200 szt. w prawie opcji.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/prezydent-andrzej-duda-z-wizyta-w-marynarce-wojennej-w-gdyni/
Szczegółowe informacje na temat zamówienia zostaną przekazane Wykonawcom w Opisie Potrzeb i Wymagań (OPiW), który zostanie dołączony do zaproszenia do składania ofert wstępnych.
Zamawiający nie podał niestety daty finalizacji zamówienia.
„Nasza Marynarka Wojenna wykazuje się znakomitą umiejętnością neutralizacji tych urządzeń. Niemniej jednak, musimy pamiętać, że wojnie minowej nie tylko chodzi o ich unieszkodliwianie, ale również o umiejętność ich stawiania, a żeby stawiać trzeba mieć co. Mam nadzieje, że nigdy Państwo Polskie nie będzie miało takiej potrzeby, ale zdolności w każdym zakresie warto mieć” – podkreślił Dyrektor CTBO PG, Paweł Zariczny.
Warto również dodać, że w 2023 roku Agencja Uzborjenia przeprowadziała wstępne konsultacje rynkowe w sprawie zapalnika niekontaktowego do min morskich, w których wzięły udział dwa podmioty czyli spółka Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. oraz ponownie konsorcjum w składzie Politechnika Gdańska Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności (lider) wraz z Akademią Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte oraz spółką Jakusz Sp. z o.o.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.
W artykule
Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna
Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.
W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.
Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana
Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.
W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.
Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.










