Kablowiec Leon Thevenin na ratunek afrykańskim połączeniom internetowym

Kablowiec Leon Thevenin, którego właścicielem jest firma Orange Marine, w zeszłym tygodniu wysłała statek na zachodnie wybrzeże Afryki w odpowiedzi na poważne uszkodzenia kabli światłowodowych. Prace mają na celu przywrócenie sprawności kluczowych tras komunikacyjnych.
Kable światłowodowe stanowią kręgosłup nowoczesnej komunikacji internetowej. W Afryce, kontynencie, który dynamicznie rozwija się pod względem technologicznym, ale jednocześnie boryka się z wyzwaniami infrastrukturalnymi, stabilne i szybkie połączenia internetowe są kluczem do postępu.
Światłowodowe sieci transmisyjne umożliwiają dostęp do edukacji online, wspierają lokalne przedsiębiorstwa w ekspansji na rynki międzynarodowe i ułatwiają komunikację między odległymi regionami kontynentu. W erze globalizacji i cyfrowej transformacji, nieprzerwane połączenie z globalnym Internetem jest niezbędne dla rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturalnego Afryki. W tym świetle, każda awaria kablowa może mieć poważne konsekwencje, nie tylko dla jednego kraju, ale dla całego regionu. Tym bardziej istotne jest, aby posiadać odpowiednie narzędzia i ekspertów gotowych do interwencji w razie awarii.
Właśnie w tym kontekście kluczową rolę odgrywa kablowiec Leon Thevenin. Nazwany na cześć wybitnego XIX-wiecznego francuskiego inżyniera elektrotechniki, Leona Thevenina, symbolizuje połączenie tradycji z nowoczesnością. Thevenin wprowadził kluczowe koncepcje do teorii obwodów elektrycznych, które są stosowane do dziś. Statek, o numerze IMO: 8108676, zbudowany w 1983 roku, jest przystosowany do działań zarówno na płytkich, jak i głębokich wodach. Po dotarciu do Kapsztadu, został wyposażony w specjalistyczny sprzęt niezbędny do szybkiego reagowania na wszelkie awarie kablowe.
Kilka dni po przybyciu do regionu, Leon Thevenin stanął przed poważnym wyzwaniem. Zsunięcie się skał w podmorskim kanionie doprowadziło do uszkodzenia kabli, co z kolei wpłynęło na jakość połączeń internetowych w regionie. Eksperci podkreślają wagę tej infrastruktury dla tej części Afryki, stąd szybka reakcja Orange Marine na awarię. Przyczyny tego zdarzenia są obecnie badane przez specjalistów.
Nie jest to pierwszy raz, gdy kable systemu Afryki Zachodniej o długości prawie 16 000 km, łączące Europę z południem kontynentu, doświadczyły awarii. Takie uszkodzenia mają duży wpływ na kluczowe trasy komunikacyjne na świecie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/drony-przyszlosc-w-zasiegu-reki-lecz-bez-jasnych-regulacji/
Zdaniem ekspertów telekomunikacyjnych, zakłócenia w działaniu sieci wpłynęły na całą południową Afrykę. Anne-Caroline Tanguy z firmy Cloudflare Inc. przewiduje, że naprawy zostaną zakończone we wrześniu.
Mooketsi Mocumi z Telkom SA SOC, w swoim oświadczeniu dla mediów, podkreśliła, że chociaż naprawy są już w trakcie realizacji, trudno przewidzieć ich zakończenie, głównie z powodu zmiennych warunków pogodowych.
Poprawa kluczowej trasy komunikacyjnej jest niezwykle ważna dla regionu i ma szansę znacząco poprawić jakość połączeń internetowych dla wielu mieszkańców Afryki. Działania Orange Marine mają kluczowe znaczenie nie tylko dla samej Afryki, ale także dla globalnej sieci komunikacyjnej, która opiera się na takich połączeniach światłowodowych.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Bloomberg

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










