Pomyślne zakończenie testów systemu AIP dla okrętów podwodnych typu S-80

Hiszpański koncern NAVANTIA triumfuje po pomyślnym zakończeniu fabrycznych testów systemu niezależnego od powietrza AIP BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) przeznaczonego dla okrętów podwodnych typu S-80. Te intensywne testy zostały przeprowadzone w specjalnie wybudowanym, nie mającym sobie równych na świecie ośrodku w stoczni Cartagena.

Przeprowadzenie testów w kontrolowanym środowisku lądowym, które doskonale odwzorowuje warunki, z jakimi system musi się mierzyć podczas rzeczywistych wyjść w morze, pozwoliło dokładnie zbadać i potwierdzić pełen zakres możliwości operacyjnych systemu AIP.

Po uzyskanych wynikach badań, droga do zastosowania systemu AIP na okręcie S-83 staje się teraz bardziej realna. Okręt ten ma stanowić pierwowzór w serii jednostek wykorzystujących tę nowoczesną technologię. Wcześniej zaprojektowane okręty, Isaac Peral (S-81) oraz Narciso Monturiol (S-82), zostały przygotowane z myślą o potencjalnej adaptacji tej innowacyjnej technologii w przyszłości.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/krym-eksplozja-w-eupatorii-atak-na-rosyjski-system-obrony-przeciwlotniczej/

Główną korzyścią wynikającą z zastosowania systemu AIP BEST jest jego zdolność do znacznego przedłużenia czasu działania okrętów podwodnych w zanurzeniu. Okręty konwencjonalne muszą regularnie wynurzać się, by ładować akumulatory, co naraża je na wykrycie. Dzięki systemowi AIP, okręty te mogą ładować baterie na dużych głębokościach, co zwiększa ich zdolność do działań pod wodą.

Kluczem do sukcesu technologii AIP BEST jest zastosowanie ogniw paliwowych bazujących na bioetanolu, co pozwala na wytwarzanie wodoru na pokładzie okrętu. W efekcie okręty te mogą działać nawet do trzech tygodni w zanurzeniu z minimalnym ryzykiem wykrycia.

Dekada zaangażowania w tworzenie tej innowacyjnej technologii podkreśla zaawansowane podejście NAVANTIA i solidnie ugruntowuje jej status jako światowego pioniera w technologiach morskich. Z okrętem S-80 koncern jest teraz idealnie przygotowana do uczestnictwa w polskim programie ORKA. Cały świat z zainteresowaniem będzie obserwować, jak NAVANTIA wprowadza okręty podwodne typu S-80 na międzynarodowy rynek.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski