GAZ-SYSTEM zabezpiecza Terminal LNG w Świnoujściu we współpracy ze służbami państwowymi

GAZ-SYSTEM umacnia zabezpieczenie kluczowego dla Polski Terminalu LNG w Świnoujściu w obliczu rosnących globalnych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego. Dzięki ścisłej współpracy z Morskim Oddziałem Straży Granicznej oraz Policją, spółka zapewnia ochronę przestrzeni powietrznej oraz infrastruktury, podkreślając znaczenie terminalu dla suwerenności energetycznej kraju.
W artykule
Współdziałanie ze służbami państwowymi
GAZ-SYSTEM angażuje się w zabezpieczenie Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Korzystając z wsparcia Morskiego Oddziału Straży Granicznej, spółka współpracuje z Policją w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej nad obiektem. W celu zapewnienia kompleksowej ochrony, chroni przestrzeń powietrzną przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Znaczenie Terminalu LNG w kontekście bezpieczeństwa
Terminal LNG w Świnoujściu jest fundamentalnym elementem infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo energetyczne Polski. Aktualne wydarzenia na scenie międzynarodowej, w tym ataki hybrydowe skierowane na infrastrukturę energetyczną Ukrainy, podkreślają krytyczne znaczenie odpowiednich środków odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Inwestycje i strategie zabezpieczenia
Podczas konferencji prasowej 18 września, przedstawiciele GAZ-SYSTEM oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kraju wspólnie przedstawili istniejące i planowane strategie zabezpieczeń. Na konferencji pojawiły się również osoby z politycznej sceny Polski, co podkreśla wagę tematu dla najwyższych organów władzy.
Działalność GAZ-SYSTEM jest kluczowa dla naszej gospodarki i codziennego życia obywateli. Niezbędna jest ścisła współpraca tej spółki z służbami pierwszego reagowania w celu wypracowania najefektywniejszych strategii współdziałania. Takie zacieśnienie współpracy jeszcze bardziej zabezpieczy nasze strategiczne obiekty, takie jak tłocznie czy węzły gazu.
Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Gospodarki Wodą oraz inwestycji w Gospodarce Morskiej i Wodnej
GAZ-SYSTEM stale inwestuje w bezpieczeństwo infrastruktury, finansując nowe projekty, organizując szkolenia i rozwijając wieloaspektową współpracę z służbami państwowymi.
Warunki dla funkcjonariuszy służb
Jednym z istotnych elementów tej współpracy jest zorganizowanie odpowiednich warunków dla funkcjonariuszy działających na terenie terminalu. Na chwilę obecną GAZ-SYSTEM zapewnił tymczasowe pomieszczenia w części morskiej Terminalu LNG i ma w planach utworzenie dedykowanej bazy dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Świnoujściu.
Terminal w Świnoujściu odpowiada za 30% rocznych dostaw gazu i jest kluczem do naszej energetycznej suwerenności. Z funkcjonariuszami Straży Granicznej na miejscu, poziom bezpieczeństwa rośnie. Dziękuję Straży Granicznej i Policji za współpracę. Wkrótce uruchomimy trzeci zbiornik, zwiększając nasze możliwości. Rozbudowa terminalu potęguje nasze bezpieczeństwo energetyczne.
Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM
Długoterminowa wizja bezpieczeństwa energetycznego
GAZ-SYSTEM, we współdziałaniu z służbami państwowymi, dąży do zapewnienia kompleksowej ochrony kluczowych obiektów infrastruktury energetycznej. Ta skoordynowana współpraca jest strategiczna dla przyszłości energetycznej Polski w obliczu rosnących zagrożeń międzynarodowych.
W kontekście obecnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem narodowym, kluczowe jest zaangażowanie Straży Granicznej w ochronę infrastruktury krytycznej, jak terminal w Świnoujściu. Działania Morskiego Oddziału Straży Granicznej są tutaj nieocenione. Nowe tymczasowe pomieszczenia dla załóg jednostek pływających z pewnością ulepszą warunki służby i wsparcie w realizacji naszych zadań.
kadm. SG Andrzej Prokopski, Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej
Zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej
Obecnie GAZ-SYSTEM, w celu zapewnienia kompleksowej ochrony obiektów infrastruktury energetycznej, chroni przestrzeń powietrzną nad i wokół Terminalu LNG przed nieautoryzowanym wtargnięciem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) dzięki współpracy z kompetentnymi służbami państwowymi.
Podsumowanie
GAZ-SYSTEM, jako jedna z kluczowych spółek Skarbu Państwa, desygnuje swoje działania na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Efektywna współpraca z służbami państwowymi umożliwia zabezpieczenie kluczowych obiektów energetycznych oraz gwarantuje ciągłość dostaw gazu ziemnego dla Polski.
Autor: Mariusz Dasiewicz/GAZ-SYSTEM

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











