Ataki Huti i międzynarodowa odpowiedź

Ostatnie wydarzenia na Morzu Czerwonym podkreślają narastające napięcia w tym regionie. Intensyfikujące się ataki, przeprowadzane przez ruch Huti wspierany przez Iran, stają się poważnym wyzwaniem. Wiceadmirał Brad Cooper, dowódca Centralnego Dowództwa Sił Morskich USA, podczas rozmowy z dziennikarzami, dostarczył kluczowych informacji na temat obecnej sytuacji i międzynarodowej reakcji w tym regionie świata.
Ostatnie działania rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym wywołały międzynarodowe zaniepokojenie. Wiceadmirał Cooper podkreślił, że ataki te nie były wymierzone w statki powiązane z Izraelem, co zaprzecza wcześniejszym twierdzeniom tego ruchu. Odnotowano bezpieczne przejście na tych wodach około 1500 statków, co częściowo przypisuje się operacji Prosperity Guardian.
Ta nowo utworzona koalicja, w skład której wchodzą Stany Zjednoczone oraz inne państwa sojusznicze, ma na celu ochronę żeglugi na Morzu Czerwonym i w szerzej pojętym regionie Bliskiego Wschodu. Wiceadmirał Cooper wskazuje na odstraszający efekt tej operacji w kontekście ostatnich ataków.
Zmiana charakteru ataków Huti z regionalnego na międzynarodowy wymaga zdecydowanej i zintegrowanej odpowiedzi. List ostrzegawczy wysłany do Huti przez koalicję międzynarodową, w tym kraje takie jak Australia, Bahrajn, Belgia, Kanada, Dania, Niemcy, Włochy, Japonia, Holandia, Nowa Zelandia, Republika Korei, Singapur i Wielka Brytania, podkreśla ten wymiar problemu.
Stany Zjednoczone, poprzez swoje zdecydowane działania, w tym skuteczne zestrzelenie łącznie 61 rakiet i dronów wystrzeliwanych przez rebeliantów z Jemenu, odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym. Zaangażowanie i profesjonalizm załogi USS Carney (DDG-64), który został uhonorowany przez Dowództwo Sił Morskich za ich działania w tym strategicznie ważnym regionie, stanowią wyraz uznania dla znaczenia tych operacji w kontekście globalnej stabilności morskiej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/iranskie-statki-szpiegowskie-na-morzu-czerwonym/
Deklaracja gen. Muhammada Al-Atifiego, ministra obrony Huti, nie tylko wskazuje na możliwe zaostrzenie konfliktu, ale również stwarza realne zagrożenie dla globalnego handlu morskiego. Jak już wcześniej informowaliśmy na łamach naszego portalu, ataki te prowadzą do zmian tras morskich, co podkreśla ich wpływ na światową żeglugę. Międzynarodowa społeczność, zaniepokojona eskalacją, podkreśla konieczność podjęcia działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności na Kanale Sueskim, który stanowi newralgiczny punkt w światowym handlu morskim.
Ponadto, minister obrony Huti, gen. Muhammad Al-Atifi, wydał ostrzeżenie, które może zwiastować dalsze komplikacje. Reakcja Huti na śmierć 10 ich bojowników, zabitych podczas wymiany ognia z helikopterów z zaokrętowanych na USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) i USS Gravely (DDG-107), może, według Al-Atifiego, prowadzić do poważniejszych konsekwencji.
Mówimy stronom wspierającym Izrael, że Morze Czerwone stało się dla nich pułapką. Będziemy kontynuować nasze działania, dopóki nie zaprzestaną agresji i zbrodni przeciwko naszemu arabskiemu i muzułmańskiemu ludowi.
Gen. Muhammad Al-AtifiJemeński/Jemeński Serwis Informacyjny Saba
Sytuacja na Morzu Czerwonym wymaga ciągłej uwagi i koordynacji na arenie międzynarodowej. Operacje takie jak Prosperity Guardian oraz zdecydowane działania państw sojuszniczych są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności w tym niebezpiecznym regionie świata. Wzrost napięć i ostatnie ataki Huti pokazują, jak dynamicznie zmienia się sytuacja bezpieczeństwa morskiego, wymagając zarówno dyplomatycznych, jak i militarnych działań prewencyjnych.
Autor: Mariusz Dasiewicz/US Navy

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











