Finlandia: Wärtsilä buduje terminal LNG w Porcie Hamina

Wärtsilä, wiodąca grupa technologiczna w obrębie Morza Bałtyckiego, poinformowała, że zabezpieczyła finansowanie budowy nowego terminala LNG w fińskim Porcie Hamina. Spółka uzyskała też niezbędne pozwolenia na budowę. Według planu inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2020 r.

17 maja br. grupa Wärtsilä poinformowała, że zawarła umowę na sfinansowanie budowy terminala LNG ze Skandinaviska Enskilda Banken and Finnvera. To spółka należąca do fińskiego skarbu państwa, specjalizująca się w finansowaniu inwestycji.

Budowa terminala LNG w Porcie Hamina będzie kosztowała ok. 100 mln euro. Wärtsilä odpowiada w tym projekcie za dostawę elementów inżynieryjnych i technologii oraz konstrukcję terminala.  Poza tym grupa za pośrednictwem swojej spółki zależnej Wärtsilä Development and Financial Services (WDFS) będzie mniejszościowym udziałowcem w spółce Hamina LNG Oy, do której należeć będzie nowo budowany terminal. Główni udziałowcy tej spółki to fińska Hamina Energy Ltd oraz estońska grupa energetyczna Alexela.

Jak podała Wärtsilä,  w pierwszej kolejności zostanie zbudowany zbiornik LNG o pojemności 30 tys. m3. Później ma zostać zbudowany kolejny zbiornik o pojemności 20 tys. m3. Fińska spółka poinformowała, że prace ziemne zakończono zgodnie z harmonogramem, a roboty budowlane już ruszyły.

W związku z globalnym zapotrzebowaniem na LNG postępuje rozwój w zakresie technologii do obsługi przesyłu i magazynowania tego paliwa. Fińska grupa Wärtsilä dostarcza rozwiązania, które implementowane są przez spółki energetyczne na każdym odcinku łańcucha dostaw gazu. Technologie opracowane przez grupę wykorzystywane są w początkowych procesach poszukiwania i odwiertów, produkcji i upłynniania gazu ziemnego, jak i transportu do magazynów oraz instalacji dystrybucyjnych i finalnego przesyłu do odbiorców.

– Nowy terminal LNG w Haminie będzie ważnym dodatkiem to już istniejącej infrastruktury gazowej, ponieważ będzie od dostarczał gaz dla przedsiębiorstw oraz biznesu żeglugowego, a także zasili sieć dystrybucji gazu Hamina Energy. Terminal będzie mógł zostać podłączony do sieci gazowej Finlandii. Doceniamy szerokie kompetencje Wärtsilä w zakresie inżynierii LNG, które umożliwiły nam uruchomienie projektu zgodnie z harmonogramem – powiedział Marku Tommiska, prezes zarządu Hamina Energy Ltd.

– Wärtsilä odgrywa wiodącą rolę w zakresie kompleksowych systemów LNG, które umożliwiają rozwój zrównoważony środowiskowo i ekonomicznie. Projekt Hamina to trzeci terminal LNG w Finlandii, w budowie którego uczestniczy Wärtsilä. Dwa pozostałe terminale to Manga Tornio i Raahe. To pokazuje, że nasza firma jest silna w zakresie rozwoju i zarządzania projektami – dodał Alexandre Eykerman wiceprezes ds. systemów LNG Wärtsilä Energy Systems z grupy Wärtsilä.

Wärtsilä jest wiodącym na świecie dostawcą kompletnych rozwiązań energetycznych dla przemysłu okrętowego i energetycznego. Kładąc nacisk na innowacje techniczne oraz optymalizację efektywności energetycznej, Wärtsilä umożliwia swoim klientom zwiększenie efektywności ekonomicznej eksploatowanych instalacji i statków, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na środowisko naturalne. W 2017 r. Wärtsilä zanotowała 4,9 mld euro przychodu ze sprzedaży i wypracowała zysk netto wynoszący 590 mln euro. Obecnie firma zatrudnia ponad 18 tys. pracowników.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)