Baltimore: usunięto ostatnią część zawalonego mostu Francisa Scotta Key’a
Opublikowane:
14 maja, 2024
Fot. jess_babb/X
W poniedziałkowe popołudnie, w Baltimore, zakończyła się kluczowa faza usuwania mostu Francisa Scotta Key’a, podczas której z dziobu kontenerowca Dali usunięto ostatnią część zawalonej kratownicy. Zastosowanie specjalistycznych metod cięcia oraz materiałów wybuchowych umożliwiło szybkie i bezpieczne przeprowadzenie operacji.
W Baltimore z powodzeniem zakończono kluczowy etap usuwania mostu. W poniedziałek, mimo wcześniejszych opóźnień spowodowanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wykonawcy przystąpili do finalnego etapu operacji. Za pomocą precyzyjnie umieszczonych ładunków wybuchowych, dokonano „precyzyjnego cięcia” kratownicy, co pozwoliło na jej bezpieczne usunięcie z wód rzeki Patapsco.
Operacja, przeprowadzana pod nadzorem Korpusu Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych oraz Inspektoratu Nurkowania i Ratownictwa Marynarki Wojennej, odbyła się z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Zespół kontradmirała Shannona Gilreatha (USCG) oraz pułkownik Estee S. Pinchasin (USACE) zastosowali dodatkowe środki ostrożności, w tym umieszczenie „kurtyny wodnej” na dziobie statku Dali, minimalizując ryzyko pożaru.
Znaczącym aspektem tej operacji było wykorzystanie nowoczesnej technologii i metody, które umożliwiły dokładne i kontrolowane rozdzielenie poszczególnych segmentów mostu. Według pułkownika Pinchasin, użyte ładunki były małe, ale skuteczne, co zapewniło minimalizację ryzyka dla otoczenia oraz ekosystemu wodnego.
Proces usuwania wraku mostu był kontynuowany od końca marca, kiedy to pierwsze elementy konstrukcji zostały zabezpieczone i usunięte z miejsca katastrofy. Komercyjni wykonawcy korzystali z gigantycznego dźwigu z chwytakiem, aby metodą kawałek po kawałku oczyścić wody Baltimore z pozostałości kratownicy.
Operacja ta nie tylko przywróciła pełną funkcjonalność federalnego kanału, gwarantując bezpieczeństwo i efektywność żeglugi na rzece Patapsco, ale również potwierdziła skuteczność i precyzję planowania strategicznego. Jak zauważył gubernator Wes Moore, nawet początkowe trudności nie zatrzymały zespołu przed osiągnięciem sukcesu.
W obliczu katastrofy, która dotknęła miasto Baltimore, reakcja miasta i rządu federalnego pokazała determinację w zarządzaniu kryzysowym. Choć prace nad nowym mostem Colgate Creek jeszcze się nie rozpoczęły, władze miasta intensywnie działają, by jak najszybciej wystartować z projektem. Nowy most ma na celu nie tylko zwiększyć funkcjonalność operacyjną, ale także zabezpieczyć trwałość i efektywność systemu transportowego w regionie. Te działania stanowią kluczowy element strategii infrastrukturalnej Baltimore, mającej na celu wzmocnienie gospodarki i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego.
Szeroko zakrojone działania na rzecz odbudowy ekonomicznej i infrastrukturalnej, w tym wsparcie dla pracowników portowych i lokalnych przedsiębiorstw, ukazują zaangażowanie w długoterminowe wzmocnienie gospodarki Baltimore oraz całego regionu. Te wysiłki nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby, ale także kształtują fundamenty dla przyszłego rozwoju i odporności gospodarczej regionu.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.