Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W poniedziałkowe popołudnie, w Baltimore, zakończyła się kluczowa faza usuwania mostu Francisa Scotta Key’a, podczas której z dziobu kontenerowca Dali usunięto ostatnią część zawalonej kratownicy. Zastosowanie specjalistycznych metod cięcia oraz materiałów wybuchowych umożliwiło szybkie i bezpieczne przeprowadzenie operacji.
W Baltimore z powodzeniem zakończono kluczowy etap usuwania mostu. W poniedziałek, mimo wcześniejszych opóźnień spowodowanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wykonawcy przystąpili do finalnego etapu operacji. Za pomocą precyzyjnie umieszczonych ładunków wybuchowych, dokonano „precyzyjnego cięcia” kratownicy, co pozwoliło na jej bezpieczne usunięcie z wód rzeki Patapsco.
Operacja, przeprowadzana pod nadzorem Korpusu Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych oraz Inspektoratu Nurkowania i Ratownictwa Marynarki Wojennej, odbyła się z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Zespół kontradmirała Shannona Gilreatha (USCG) oraz pułkownik Estee S. Pinchasin (USACE) zastosowali dodatkowe środki ostrożności, w tym umieszczenie „kurtyny wodnej” na dziobie statku Dali, minimalizując ryzyko pożaru.
Czytaj więcej o postępach w pracach nad odblokowaniem kanału w Baltimore
Znaczącym aspektem tej operacji było wykorzystanie nowoczesnej technologii i metody, które umożliwiły dokładne i kontrolowane rozdzielenie poszczególnych segmentów mostu. Według pułkownika Pinchasin, użyte ładunki były małe, ale skuteczne, co zapewniło minimalizację ryzyka dla otoczenia oraz ekosystemu wodnego.
Proces usuwania wraku mostu był kontynuowany od końca marca, kiedy to pierwsze elementy konstrukcji zostały zabezpieczone i usunięte z miejsca katastrofy. Komercyjni wykonawcy korzystali z gigantycznego dźwigu z chwytakiem, aby metodą kawałek po kawałku oczyścić wody Baltimore z pozostałości kratownicy.
Operacja ta nie tylko przywróciła pełną funkcjonalność federalnego kanału, gwarantując bezpieczeństwo i efektywność żeglugi na rzece Patapsco, ale również potwierdziła skuteczność i precyzję planowania strategicznego. Jak zauważył gubernator Wes Moore, nawet początkowe trudności nie zatrzymały zespołu przed osiągnięciem sukcesu.
Czytaj też o pierwszym dniu katastrofy w Baltimore: Kontenerowiec przyczyną zawalenia mostu Key Bridge
W obliczu katastrofy, która dotknęła miasto Baltimore, reakcja miasta i rządu federalnego pokazała determinację w zarządzaniu kryzysowym. Choć prace nad nowym mostem Colgate Creek jeszcze się nie rozpoczęły, władze miasta intensywnie działają, by jak najszybciej wystartować z projektem. Nowy most ma na celu nie tylko zwiększyć funkcjonalność operacyjną, ale także zabezpieczyć trwałość i efektywność systemu transportowego w regionie. Te działania stanowią kluczowy element strategii infrastrukturalnej Baltimore, mającej na celu wzmocnienie gospodarki i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego.
Szeroko zakrojone działania na rzecz odbudowy ekonomicznej i infrastrukturalnej, w tym wsparcie dla pracowników portowych i lokalnych przedsiębiorstw, ukazują zaangażowanie w długoterminowe wzmocnienie gospodarki Baltimore oraz całego regionu. Te wysiłki nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby, ale także kształtują fundamenty dla przyszłego rozwoju i odporności gospodarczej regionu.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.