Ostatnio pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, że w okresie do 2027 roku światowa flota statków wycieczkowych urośnie o ponad 25 proc. Za osiem lat po morzach będzie pływać ponad 500 jednostek różnej wielkości. Obecnie firmy stoczniowe specjalizujące się w produkcji statków wycieczkowych mają kontrakty na budowę ponad 100 nowych statków.
[powiazane1]
Nie jest zaskoczeniem, że w tym segmencie produkcji stoczniowej dominuje włoski holding morski Fincantieri. Grupa składająca się z 20 stoczni i zatrudniająca ok. 20 tys. pracowników podaje na swojej stronie internetowej, że ma podpisane kontrakty na budowę 106 nowych jednostek pływających. Nie wszystkie z nich to statki wycieczkowe. Włoski holding produkuje również statki specjalistyczne oraz okręty różnego typu dla marynarki wojennej.
Z informacji zebranych przez zespół Cruise Industry News wynika, że z ponad 100 jednostek wycieczkowych, które już zostały zakontraktowane, prawie połowę zbudują stocznie należące do Fincantieri. Włoski holding już teraz ma zamówienia na produkcję 42 jednostek wycieczkowych, które zostaną dostarczone armatorom w okresie do 2027 roku. Biorąc jednak pod uwagę dynamikę, z którą rozwija się rynek wycieczkowców, z dozą prawdopodobieństwa bliską pewności można stwierdzić, że portfel zamówień Fincantieri jeszcze się powiększy.
Łącza wartość kontraktów na budowę statków, którymi dysponuje dzisiaj włoski holding, wynosi ponad 24 mld dolarów amerykańskich. Cztery zamówienia dotyczą budowy potężnych, ekskluzywnych jednostek o wartości miliarda dolarów lub większej.
Podpis: tz