Próby morskie nowego oceanicznego USV DriX O-16

W maju, firma Exail przeprowadziła pierwsze próby morskie nowego transoceanicznego bezzałogowego pojazdu nawodnego DriX O-16, demonstrując jego możliwości klientom i partnerom z branży hydrograficznej oraz marynarek wojennych.

DriX O-16 został po raz pierwszy zaprezentowany w marcu tego roku na targach Oceanology International w Londynie. Oficjalne próby morskie rozpoczęły się w macierzystym porcie La Ciotat na południu Francji w środę 29 maja. Po przejściu serii prób morskich, DriX O-16 został zademonstrowany w operacyjnych warunkach wybranym partnerom i klientom 5 czerwca.

Nowy pojazd DriX O-16, dwukrotnie dłuższy i pięciokrotnie większy pod względem wyporności niż jego poprzednik DriX H-8, jest przeznaczony do prowadzenia długoterminowych misji trwających do 30 dni. Pojazd posiada autonomię 3 500 mil morskich i jest w stanie przenosić różne typy aparatury badawczej, w tym echosondy wielowiązkowe (MBES), profilery dna (SBP) oraz akustyczne systemy pozycjonowania i komunikacji podwodnej (USBL). Innowacja w stosunku do starszego i mniejszego modelu jest możliwość przenoszenia, wodowania i dokowania zdalnie sterowanych pojazdów holowanych (ROTV), inspekcyjnych pojazdów zdalnie sterowanych (ROV) oraz autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV).

DriX O-16 jest idealny do badań naukowych i hydrograficznych na pełnej głębokości oceanu, badań geofizycznych oraz inspekcji infrastruktury podwodnej, wymagających rozmieszczenia wielu robotów. Pojazdy te mogą prowadzić zarówno zdalnie sterowane, jak i autonomiczne operacje, gdzie misje są realizowane samodzielnie pod nadzorem pilota w zasięgu wzroku lub poza nim (Over The Horizon).

Pojazdy DriX USV wykorzystują wielokanałowy redundantny system komunikacji, który obejmuje technologie 4G, radio szerokopasmowe MBR, radio sieciowe Silvus, WiFi oraz satelitę Starlink. W trybie Over The Horizon system ten automatycznie wybiera najlepszy tryb komunikacji, inteligentnie zarządzając przepustowością w celu ustalenia najważniejszych danych krytycznych.

Specyfikacje DriX O-16

  • Długość: 15,75 m
  • Wyporność: 10,5 t
  • Wytrzymałość: do 30 dni
  • Prędkość: do 16 węzłów
  • Pojemność paliwa: 2 300 l (podwójny napęd hybrydowy)
  • Zasięg: 3 500 mil morskich
  • Łączność: WiFi, 4G, komunikacja satelitarna, radio UHF
  • Podnoszone, wodowane i dokowane pojazdy: ROTV, ROV klasy inspekcyjnej, AUV do 1 000 m
  • Utrzymywanie stacji: pozycjonowanie dynamiczne
  • Zasięg MBES: pełna głębokość oceanu w zależności od zastosowanego modelu echosondy
  • Transport: 2 kontenery 40′ High Cube
  • Konfigurowalna sekcja rufowa dla dodatkowej integracji ładunku

Dzięki zaawansowanej technologii i możliwościom, DriX O-16 stanowi istotny krok naprzód w dziedzinie bezzałogowych pojazdów nawodnych, oferując szerokie zastosowanie w badaniach oceanicznych i hydrograficznych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.

    Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.

    Polskie zakłady w łańcuchu dostaw

    Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.

    Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.

    Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.

    Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted

    Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.

    Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.

    Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.

    Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland

    Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.

    Źródło: PGE Baltica