Port Gdynia i BSCC: współpraca na kursie do globalnego sukcesu
Opublikowane:
1 sierpnia, 2024
28 czerwca 2024 r. odbyło się znaczące spotkanie członków Bałtyckiego Klastra Kosmicznego (BSSC) z zarządem Portu Gdynia. Port Gdynia reprezentowali Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu, dr Mirosław Czapiewski, Wiceprezes ds. Zarządzania Infrastrukturą i Majątkiem oraz Leszek Jurczyk, Dyrektor Infrastruktury. BSSC reprezentowali Marek Grzybowski, Prezes BSSC, Krzysztof Anzelewicz, Wiceprezes BSSC, Krzysztof Ozygała, Członek Zarządu oraz inni członkowie.
Celem spotkania było omówienie strategii rozwoju regionalnego poprzez wspólne inicjatywy i projekty, które mają wzmacniać pozycję Polski na rynku globalnym. Rozmowy skupiały się na promowaniu innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, wspierających zrównoważony rozwój gospodarczy regionu.
Historia i znaczenie Portu Gdynia
Port Gdynia, działający od ponad 100 lat, jest kluczowym węzłem na mapie logistycznej Morza Bałtyckiego i Europy. Port ten posiada liczne kontakty z portami w Ameryce Łacińskiej, Ameryce Północnej, Azji i Unii Europejskiej. Turyści przypływają tu na rejsach wycieczkowych, a port ma także dobre połączenia promowe z Polską i Szwecją, obsługiwane przez Stena Line Polska.
Port Gdynia stale modernizuje swoją infrastrukturę, aby sprostać wymaganiom rynku globalnego. Planowane inwestycje obejmują przyjęcie największych statków wpływających na Bałtyk, w tym mega kontenerowców. Dr Mirosław Czapiewski poinformował o zakończeniu wielu ważnych projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, w tym pogłębieniu wejścia do portu, wzmocnieniu nabrzeży i budowie nowoczesnego terminalu promowego.
Port Gdynia zamierza zmodernizować Terminal Paliw, umożliwiając rozładunek tankowców o nośności ponad 120 000 ton. W ramach modernizacji infrastruktury portowej zakończono również rozbudowę terminali do obsługi statków typu ro-ro oraz przebudowę wielu nabrzeży, zwiększając zdolność przeładunkową terminalu kolejowego do 24 pociągów na dobę.
Port Zewnętrzny – nowa perspektywa
Planowany Port Zewnętrzny w Gdyni, który powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, będzie mógł obsługiwać kontenerowce oceaniczne o parametrach Baltimax. Terminal ten, zlokalizowany na wodach Zatoki Gdańskiej, ma osiągnąć zdolność przesyłową 2,5 mln TEU rocznie.
BSCC – innowacje i współpraca
BSSC jest kluczowym klastrem morskim w regionie Morza Bałtyckiego, aktywnie uczestniczącym w międzynarodowych projektach i współpracy. Klaster działa jako organizacja Pentagon Helix HUB, integrując transfer wiedzy pomiędzy nauką i biznesem, wspierając inicjatywy społeczne oraz rozwijając relacje inwestorskie w branży morskiej i kosmicznej.
Fot. BSSC
Członkowie klastra rozwijają aktywność w obszarze edukacji morskiej. Szkoła Morska w Gdyni kształci marynarzy, oficerów i mechaników, a Flint Systems produkuje nowoczesne symulatory wspierające szkolenie specjalistów branży morskiej. Akademia Morska w Gdyni, jedna z najwyżej ocenianych uczelni morskich na świecie, oferuje studia licencjackie i magisterskie dla przyszłych oficerów marynarki handlowej oraz kadry inżynieryjnej i menedżerskiej dla przemysłu morskiego.
W Gdyni stocznia CRIST buduje zaawansowane jednostki specjalistyczne o wartości 200 mln euro, przeznaczone dla przemysłu offshore, a także statki badawcze i specjalne. Realizowane są także innowacyjne projekty cyfrowych bliźniaków przez Cador Consulting oraz remonty statków i prace przemysłowe przez Stocznię NAUTA. HYDROMEGA produkuje nowoczesne urządzenia hydrauliczne na terenie portu.
Międzynarodowe projekty BSSC
BSSC uczestniczy w licznych międzynarodowych projektach, takich jak ZEVinnovation, GALATEA, SpaceUp, ECOPRODIGI, ELMAR i I3-4-BLUE-GROWTH, promując innowacje technologiczne i procesowe w sektorze morskim. Projekty te przyczyniają się do zwiększenia efektywności ekologicznej, rozwijania międzynarodowych łańcuchów dostaw oraz wspierania MŚP w dostępie do zagranicznych rynków.
Port Gdynia i BSSC – Przyszłość współpracy i rozwoju
Współpraca między Portem Gdynia i Bałtyckim Klastrem Kosmicznym stanowi kluczowy element strategii rozwoju regionalnego. Wspólne inicjatywy i projekty mają na celu wzmacnianie pozycji Polski na rynku globalnym oraz promowanie innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego regionu.
Fot. BSSC
Ta strategiczna współpraca jest niezwykle ważna dla lokalnych przedsiębiorstw, które mogą liczyć na wsparcie zarówno w zakresie nowoczesnych technologii, jak i międzynarodowej ekspansji. Port Gdynia, zyskując na innowacyjnych rozwiązaniach proponowanych przez BSSC, stanie się bardziej konkurencyjny i przyciągnie inwestorów oraz partnerów z całego świata.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.