Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/public_html/wp-content/uploads/uag-plugin/assets/73000/uag-css-73127.css/) is not within the allowed path(s): (/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/:/home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/.tmp/:/demonek/www/public/bledy.demonek.com/:/usr/local/lsws/share/autoindex:/usr/local/php/:/dev/urandom:/opt/alt/php83/usr/share/pear/:/opt/alt/php83/usr/share/php:/opt/alt/php83/) in /home/klient.dhosting.pl/mdasiewicz/nowy.portalstoczniowy.pl-gee4/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 403
Podniesienie bandery na pokładzie okrętu wsparcia logistycznego Cartagena (A 62)

Podniesienie bandery na pokładzie okrętu wsparcia logistycznego Cartagena (A 62)

5 lutego 2025 roku w bazie morskiej w Kartagenie odbyła się uroczystość podniesienia bandery na pokładzie okrętu wsparcia logistycznego Cartagena (A 62), który oficjalnie wszedł do służby w Armada Española. Wydarzeniu przewodniczył kmdr (capitán de navío) Alejandro Ferreiroa Manso, dowódca Sił Morskich stacjonujących w Kartagenie (COMARCART). Pierwszym dowódcą jednostki został kpt. mar. (capitán de corbeta) Carlos Cerdido Aramburu.

Cartagena (A 62) – kolejna cywilna jednostka w służbie Armada Española

Okręt Cartagena to kolejna jednostka cywilna, odkupiona od prywatnego armatora i dostosowana do realizacji zadań o charakterze wojskowym. Tego typu podejście, często stosowane przez Hiszpanów, jest rzadkością wśród europejskich marynarek wojennych, w tym również w Polsce. Zakup sprawdzonych jednostek cywilnych i ich adaptacja do roli okrętów wsparcia okazuje się jednak niezwykle opłacalnym rozwiązaniem, zapewniającym wysoki współczynnik efektywności kosztowej. Dzięki temu Armada Española w ostatnich latach wzbogaciła się m.in. o transportowiec El Camino Español (A 07) oraz okręt wsparcia logistycznego Carnota (A 61).

Cartagena została zakupiona w październiku 2024 roku od norweskiego armatora Vestland Offshore AS za pośrednictwem hiszpańskiej firmy Navaleva SL za kwotę 24 mln euro. Okręt, pierwotnie znany jako Ocean Fortune NB35, został zbudowany w 2015 roku w tureckiej stoczni Cemre (Altınova) na podstawie projektu opracowanego przez norweskie biuro Salt Ship Design AS. Do hiszpańskiej bazy morskiej w Rota wszedł 13 listopada 2024 roku, a 12 grudnia Armada Española oficjalnie przejęła jednostkę, rozpoczynając jej dostosowanie do roli okrętu wsparcia logistycznego.

Warto zaznaczyć, że Cartagena (A 62) po raz pierwszy zawinęła do portu miasta, od którego pochodzi jej nazwa, co uznano za ważne wydarzenie w historii hiszpańskiej floty.

Cartagena (A 62) – nowe możliwości wsparcia logistycznego dla Armada Española

Okręt wsparcia logistycznego Cartagena legitymuje się wypornością pełną wynoszącą około 2800 ton. Kadłub ma 69,8 m długości, 17 m szerokości i 6,2 m zanurzenia. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne Yanmar o mocy 1000 kW każdy, które za pośrednictwem przekładni napędzają dwa wały ze śrubami o zmiennym skoku, umieszczonymi w dyszach Korta. Jednostka jest również wyposażona w dwa pędniki Berg CCP o mocy 1500 kW każdy oraz jeden pędnik azymutalny ZF o mocy 600 kW. Dzięki tej konfiguracji okręt osiąga prędkość marszową 13,2 węzła oraz dysponuje uciągiem na palu wynoszącym 51 ton.

Na rufie znajduje się pokład o powierzchni 500 m², co pozwala na prowadzenie szerokiego wachlarza operacji logistycznych. Jednostka posiada również dwa stery strumieniowe (z czego dziobowy jest wysuwany) oraz system dynamicznego pozycjonowania klasy drugiej, co znacząco zwiększa jej zdolności manewrowe.

Okręt wcześniej służył jako jednostka do badań sejsmicznych, wykorzystywana do poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na Morzu Północnym. W trakcie cywilnej eksploatacji jednostki załoga liczyła 61 osób, jednak po dostosowaniu do potrzeb Armada Española została zredukowana do 37 marynarzy.

Po osiągnięciu pełnej gotowości operacyjnej Cartagena zastąpi wysłużony okręt wsparcia logistycznego La Palmas (A 52), eksploatowany od 1978 roku, który ze względu na liczne awarie i zużycie techniczne nie spełniał już wymogów współczesnych operacji morskich. Dzięki pozyskaniu Cartageny Armada Española znacząco zwiększy swoje możliwości wsparcia logistycznego oraz realizacji misji wielozadaniowych, zarówno w ramach krajowych operacji, jak i współpracy w strukturach międzynarodowych.

Dodatkowym wyróżnieniem jednostki jest jej numer IMO: 9742431, co pozwala na jej identyfikację w międzynarodowych rejestrach żeglugowych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.