Podniesienie bandery na pokładzie okrętu wsparcia logistycznego Cartagena (A 62)
Opublikowane:
11 lutego, 2025
5 lutego 2025 roku w bazie morskiej w Kartagenie odbyła się uroczystość podniesienia bandery na pokładzie okrętu wsparcia logistycznego Cartagena (A 62), który oficjalnie wszedł do służby w Armada Española. Wydarzeniu przewodniczył kmdr (capitán de navío) Alejandro Ferreiroa Manso, dowódca Sił Morskich stacjonujących w Kartagenie (COMARCART). Pierwszym dowódcą jednostki został kpt. mar. (capitán de corbeta) Carlos Cerdido Aramburu.
Cartagena (A 62) – kolejna cywilna jednostka w służbie Armada Española
Okręt Cartagena to kolejna jednostka cywilna, odkupiona od prywatnego armatora i dostosowana do realizacji zadań o charakterze wojskowym. Tego typu podejście, często stosowane przez Hiszpanów, jest rzadkością wśród europejskich marynarek wojennych, w tym również w Polsce. Zakup sprawdzonych jednostek cywilnych i ich adaptacja do roli okrętów wsparcia okazuje się jednak niezwykle opłacalnym rozwiązaniem, zapewniającym wysoki współczynnik efektywności kosztowej. Dzięki temu Armada Española w ostatnich latach wzbogaciła się m.in. o transportowiec El Camino Español (A 07) oraz okręt wsparcia logistycznego Carnota (A 61).
Cartagena została zakupiona w październiku 2024 roku od norweskiego armatora Vestland Offshore AS za pośrednictwem hiszpańskiej firmy Navaleva SL za kwotę 24 mln euro. Okręt, pierwotnie znany jako Ocean Fortune NB35, został zbudowany w 2015 roku w tureckiej stoczni Cemre (Altınova) na podstawie projektu opracowanego przez norweskie biuro Salt Ship Design AS. Do hiszpańskiej bazy morskiej w Rota wszedł 13 listopada 2024 roku, a 12 grudnia Armada Española oficjalnie przejęła jednostkę, rozpoczynając jej dostosowanie do roli okrętu wsparcia logistycznego.
Warto zaznaczyć, że Cartagena (A 62) po raz pierwszy zawinęła do portu miasta, od którego pochodzi jej nazwa, co uznano za ważne wydarzenie w historii hiszpańskiej floty.
Cartagena (A 62) – nowe możliwości wsparcia logistycznego dla Armada Española
Okręt wsparcia logistycznego Cartagena legitymuje się wypornością pełną wynoszącą około 2800 ton. Kadłub ma 69,8 m długości, 17 m szerokości i 6,2 m zanurzenia. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne Yanmar o mocy 1000 kW każdy, które za pośrednictwem przekładni napędzają dwa wały ze śrubami o zmiennym skoku, umieszczonymi w dyszach Korta. Jednostka jest również wyposażona w dwa pędniki Berg CCP o mocy 1500 kW każdy oraz jeden pędnik azymutalny ZF o mocy 600 kW. Dzięki tej konfiguracji okręt osiąga prędkość marszową 13,2 węzła oraz dysponuje uciągiem na palu wynoszącym 51 ton.
Na rufie znajduje się pokład o powierzchni 500 m², co pozwala na prowadzenie szerokiego wachlarza operacji logistycznych. Jednostka posiada również dwa stery strumieniowe (z czego dziobowy jest wysuwany) oraz system dynamicznego pozycjonowania klasy drugiej, co znacząco zwiększa jej zdolności manewrowe.
Okręt wcześniej służył jako jednostka do badań sejsmicznych, wykorzystywana do poszukiwania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na Morzu Północnym. W trakcie cywilnej eksploatacji jednostki załoga liczyła 61 osób, jednak po dostosowaniu do potrzeb Armada Española została zredukowana do 37 marynarzy.
Po osiągnięciu pełnej gotowości operacyjnej Cartagena zastąpi wysłużony okręt wsparcia logistycznego La Palmas (A 52), eksploatowany od 1978 roku, który ze względu na liczne awarie i zużycie techniczne nie spełniał już wymogów współczesnych operacji morskich. Dzięki pozyskaniu Cartageny Armada Española znacząco zwiększy swoje możliwości wsparcia logistycznego oraz realizacji misji wielozadaniowych, zarówno w ramach krajowych operacji, jak i współpracy w strukturach międzynarodowych.
Dodatkowym wyróżnieniem jednostki jest jej numer IMO: 9742431, co pozwala na jej identyfikację w międzynarodowych rejestrach żeglugowych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.