Zatoka Gdańska: 100 kg kokainy wydobyte z dna morza

Blisko 100 kilogramów kokainy, o czarnorynkowej wartości nawet 60 milionów złotych, zostało zabezpieczonych przez funkcjonariuszy Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG) w wyniku skoordynowanej operacji prowadzonej pod nadzorem Prokuratury Krajowej. Narkotyki, ukryte na dnie Zatoki Gdańskiej, miały trafić na polski rynek. W sprawie zatrzymano siedem osób.

Ukryta kokaina na dnie Zatoki Gdańskiej

Śledztwo, które doprowadziło do ujawnienia przemytu, było wynikiem działań MOSG związanych z ochroną infrastruktury krytycznej. Funkcjonariusze zwrócili uwagę na jednostki pływające po Zatoce Gdańskiej, które celowo wyłączały system AIS, utrudniając tym samym ich identyfikację. Dalsza analiza doprowadziła do namierzenia lokalizacji, w której pod wodą ukryto znaczne ilości środków odurzających.

Zabezpieczone narkotyki zostały wydobyte z dna zatoki przez specjalistycznych nurków straży granicznej. Jednocześnie, w różnych miejscach regionu przeprowadzono skoordynowane zatrzymania osób podejrzanych o udział w przemycie.

Podczas działań operacyjnych funkcjonariusze MOSG przeprowadzili przeszukania w miejscach zamieszkania zatrzymanych oraz w lokalach, które mogły być wykorzystywane przez grupę przestępczą. W wyniku tych działań zabezpieczono dodatkowe partie narkotyków, a także inne dowody mogące świadczyć o skali i metodach działania przemytników.

Śledztwo w toku – niewykluczone kolejne zatrzymania

Śledztwo prowadzi Pomorski Wydział Zamiejscowy Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Gdańsku. Zgromadzone materiały są analizowane, a służby nie wykluczają dalszych zatrzymań osób powiązanych z procederem.

Operacja ta jest jednym z największych przejęć kokainy na polskich wodach w ostatnich latach. Skuteczność działań MOSG, wspieranych przez Europol i DEA, pokazuje rosnącą efektywność służb w walce z międzynarodowym przemytem narkotyków drogą morską.

Międzynarodowa współpraca – klucz do sukcesu

Operacja była efektem współpracy MOSG z międzynarodowymi służbami, w tym Europolem oraz amerykańską Agencją do Walki z Narkotykami (DEA). Koordynacja działań na wielu poziomach pozwoliła na rozbicie grupy przestępczej odpowiedzialnej za przemyt.

Zatrzymani – sześciu mężczyzn i jedna kobieta w wieku od 36 do 50 lat – usłyszeli zarzuty dotyczące udziału w zorganizowanej grupie przestępczej, przemytu oraz wprowadzania do obrotu znacznych ilości narkotyków. Grozi im kara od 3 do 20 lat więzienia.

Decyzją sądu czterech kluczowych członków grupy zostało tymczasowo aresztowanych na trzy miesiące. Wobec pozostałych zastosowano inne środki zapobiegawcze.

Źródło: MOSG/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna