Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Grupa OT Logistics zamknęła 2024 rok przychodami na poziomie 321 mln zł. Mimo wymagającego otoczenia rynkowego i geopolitycznego spółka konsekwentnie inwestuje w terminale portowe oraz rozwija nowe segmenty działalności, widząc w zmianach szansę na wzmocnienie pozycji na rynku.
W artykule
Przychody Grupy OTL w 2024 roku wyniosły 321 mln zł, EBITDA osiągnęła poziom 58,2 mln zł, a strata netto zamknęła się kwotą 9,1 mln zł. Znaczący wpływ na działalność i wyniki finansowe miały wysokie wartości bazowe z rekordowego pod względem przychodów roku 2023, a także niekorzystne czynniki rynkowe, w tym stagnacja w przemyśle hutniczym oraz ograniczona podaż produktów agro.
Spadek sprzedaży dotyczył segmentów portowego (-47% r/r), spedycyjnego (-47,5% r/r) oraz hydrotechniki (-29,9% r/r), podczas gdy segment kolejowy odnotował wzrost o 21% r/r. Struktura wolumenów wskazuje na istotne ograniczenie obsługi towarów masowych. W OT Port Świnoujście spadek wyniósł 36% r/r, zaś w OT Port Gdynia – 38% r/r. Jednocześnie przeładunki towarów drobnicowych wzrosły o 18% r/r, obejmując niemal wszystkie grupy ładunkowe poza nawozami.
Grupa OTL prowadzi intensywne działania inwestycyjne w terminalach portowych w Gdyni i Świnoujściu, koncentrując się na zwiększeniu możliwości przeładunkowych towarów masowych, agro oraz drobnicy. Inwestycje obejmują zakup nowych ładowarek, przeciągarek wagonów, modernizację placów oraz budowę uniwersalnych magazynów. Zwiększono także zdolności składowe, a terminal w Świnoujściu przygotowywany jest do obsługi kontenerów intermodalnych.
Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i nadal trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy.
Kamil Jedynak, Prezes OT Logistics
Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym spadek były bardzo wysokie wartości bazowe osiągnięte w 2023 roku, które wynikały zarówno z rekordowego wzrostu przychodów, jak i zdarzeń jednorazowych, takich jak rozwiązanie rezerwy na zobowiązanie z tytułu opcji put oraz sprzedaż akcji Luka Rijeka.
W maju 2024 r. zarząd ogłosił strategię Grupy Kapitałowej OT Logistics do 2026 roku, pod hasłem „ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ”. Głównym celem jest przekształcenie Grupy w uniwersalnego operatora logistycznego, opartego na aktywach portowych oraz zautomatyzowanych procesach biznesowych. Zakładane jest osiągnięcie do 2027 roku 916 mln zł przychodów oraz 28% rentowności EBITDA. Łączne nakłady inwestycyjne w latach 2024–2026 wyniosą 256 mln zł.
W ramach planu inwestycyjnego zrealizowano zakupy urządzeń przeładunkowych, modernizację placów oraz rozbudowę infrastruktury magazynowej. Zakończenie rozbudowy terminala agro w Świnoujściu przewidziano na drugą połowę 2025 roku. Inwestycja ta ma uczynić port jednym z głównych krajowych terminali przeładunkowych zbóż i produktów rolnych.
Grupa rozwija współpracę z zagranicznymi partnerami – w 2024 roku uruchomiono nową linię ro-ro z armatorem Lakeway Link (trasa Polska–Szwecja–Finlandia) oraz rozpoczęto obsługę kontenerów w terminalu w Świnoujściu we współpracy z islandzką firmą Eimskip.
Zarząd Grupy dostrzega rosnący eksport zbóż i produktów rolnych z Polski w pierwszym kwartale 2025 roku oraz korzystne tendencje makroekonomiczne, w tym prognozowany spadek inflacji. Wzrost zapotrzebowania na biomasę jako substytut węgla energetycznego oraz zmiany regulacyjne sprzyjają rozwojowi zintegrowanych usług logistycznych.
Transformacja energetyczna, cyfryzacja oraz zmiany regulacyjne stanowią fundament dalszego rozwoju Grupy OT Logistics. Spółka konsekwentnie dąży do umocnienia pozycji lidera rynku portów morskich w Polsce oraz rozszerzenia działalności na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: Grupa OT Logistics
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.