Marine Nationale przeprowadza detonację USV na Morzu Śródziemnym

Francuska Marine Nationale przeprowadziła eksperymentalną akcję z użyciem uzbrojonego bezzałogowego systemu nawodnego (USV), który został skierowany przeciwko wycofanej z eksploatacji jednostce cywilnej. To jeden z najbardziej zaawansowanych testów morskich zrealizowanych w Europie, a jednocześnie sygnał adaptacji francuskich sił morskich do realiów współczesnego pola walki.
W artykule
Nowe podejście Marine Nationale do walki na morzu
Test przeprowadzono 26 kwietnia u wybrzeży Tulonu – głównej bazy floty wojennej Francji na Morzu Śródziemnym. USV wypełniony materiałem wybuchowym został zdalnie nakierowany na opuszczoną jednostkę cywilną, przygotowaną wcześniej do symulacji realnego celu.
Według komunikatu francuskiego Ministerstwa Sił Zbrojnych, celem eksperymentu było potwierdzenie zdolności Marine Nationale do precyzyjnego użycia zdalnie sterowanego ładunku wybuchowego z pokładu patrolowca. Próba miała również dostarczyć danych do dalszego doskonalenia układów sterowania oraz systemów inicjacji ładunków wybuchowych.
Inspiracja z Morza Czarnego?
Działania francuskiej marynarki nie są odosobnione – wpisują się w globalny trend rozwoju bezzałogowych systemów bojowych. Obserwując sukcesy ukraińskich działań asymetrycznych na Morzu Czarnym, w których USV odegrywają ważną rolę w neutralizacji jednostek rosyjskiej floty wojennej, wiele państw – w tym Francja – zdecydowało się na przyspieszenie własnych programów eksperymentalnych.
W odróżnieniu od sytuacji w rejonie Morza Czarnego, tym razem nie prowadzono operacji bojowej, lecz kontrolowany test w warunkach eksperymentalnych, ukierunkowany na pozyskanie jak największej ilości danych. Mimo to, jak zauważają eksperci, materiał filmowy udostępniony przez Marine Nationale wskazuje, że ładunek nie trafił bezpośrednio w zabezpieczony segment burty, co w warunkach realnych mogłoby mieć znaczący wpływ na skuteczność działania.
Francuskie przygotowania do konfliktu z użyciem USV
Test ten wpisuje się w szerszy program ćwiczeń z zakresu walki na morzu, prowadzonych przez francuską marynarkę. W grudniu ubiegłego roku okręt podwodny o napędzie atomowym przeprowadził próbę bojową torpedy F21, zatapiając Ex-Premier-Maître L’Her. Z kolei w lutym bieżącego roku na pokładzie fregaty typu Lafayette – Courbet – zrealizowano test wytrzymałościowy z użyciem podwodnej miny detonowanej w bezpośrednim sąsiedztwie jednostki.
Zarówno próba z USV sprzed kilku dni, jak i wcześniejsze testy torpedowe oraz eksplozje min, wpisują się w koncepcję przygotowania francuskiej floty do prowadzenia pełnoskalowych działań bojowych – samodzielnie i we współpracy z sojusznikami. Dla obserwatorów z Polski, test francuskiego USV powinien być nie tylko ciekawostką, ale przede wszystkim sygnałem ostrzegawczym i inspiracją do intensyfikacji prac nad własnymi systemami bezzałogowymi oraz zdolnościami ich neutralizacji w środowisku morskim.
Źródło: Marine Nationale/MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











