Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grecki tankowiec zatrzymany przez Rosjan na wodach Bałtyku

Statek Green Admire pływający pod banderą Liberii, należący do greckiego armatora, został zatrzymany przez rosyjskie służby na wodach terytorialnych Federacji Rosyjskiej. Jednostka na pokładzie której znajdował się olej łupkowy wyszła z Estonii i kierowała się do Holandii. Estońskie władze potwierdziły incydent, informując bezzwłocznie o nim sojuszników z NATO.

Zatrzymanie tankowca Green Admire na wodach Zatoki Fińskiej

Tankowiec Green Admire, należący do greckiego armatora Aegean Shipping Management z Pireusu, opuścił estoński port Sillamäe w sobotę 17 maja o godzinie 18.40, kierując się do Rotterdamu. Jednostka poruszała się ustalonym wcześniej korytarzem żeglugowym, który – w ramach trójstronnego porozumienia Estonii, Finlandii i Rosji – przebiega przez rosyjskie wody terytorialne Zatoki Fińskiej. Trasa ta pozwala na ominięcie płycizn w estońskiej strefie przybrzeżnej.

W niedzielę jednostka została zatrzymana przez rosyjskie służby i zakotwiczona w pobliżu wyspy Gogland. Według informacji przekazanych przez stronę estońską, statek został odprowadzony w wyznaczone miejsce, gdzie oczekuje na decyzję rosyjskich organów. Wśród możliwych scenariuszy wymieniane jest nałożenie grzywny na operatora.

Estońska reakcja i zmiana procedur

Estońskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, reprezentowane przez ministra Margusa Tsahknę, określiło działania Rosji jako przejaw nieprzewidywalności oraz zagrożenie dla stabilności żeglugi w regionie Morza Bałtyckiego. W odpowiedzi, estoński resort transportu zapowiedział zmianę dotychczasowej praktyki – statki wchodzące i opuszczające port w Sillamäe będą od tej pory prowadzone wyłącznie przez estońskie wody terytorialne.

Estończycy bezzwłocznie poinformowali o incydencie sojuszników z NATO. Władze w Tallinnie podkreślają, że korytarz, którym poruszał się Green Admire, funkcjonował dotąd na mocy uzgodnionej współpracy i miał charakter rutynowy.

Złożony kontekst regionalny na Bałtyku

W ostatnich tygodniach Rosja zintensyfikowała obecność jednostek eskortowych na Morzu Bałtyckim. Działania te mają związek z zaostrzającą się presją Unii Europejskiej na ograniczenie eksportu rosyjskiej ropy naftowej oraz funkcjonowaniem tzw. „floty cieni” – tankowców operujących poza oficjalnym nadzorem, wykorzystywanych do obchodzenia sankcji.

Jak informują źródła zachodnie, Rosja „rozpoczęła działania mające na celu odstraszenie prób interwencji ze strony państw zachodnich i zwiększenie zdolności do szybkiej reakcji na wszelkie próby blokowania eksportu surowców z rosyjskich portów”. Obserwuje się obecność rosyjskich okrętów wojennych towarzyszących tankowcom, co może prowadzić do eskalacji i potencjalnych konfrontacji z jednostkami NATO.

W kontekście zatrzymania Green Admire warto wspomnieć, że zaledwie kilka dni wcześniej estońskie służby próbowały zatrzymać jednostkę należącą do rosyjskiej „floty cieni”, co potwierdza wzrost napięcia wokół sankcyjnej żeglugi na wodach Bałtyku.

Armator Aegean Shipping Management  i dane jednostki

Tankowiec Green Admire o numerze IMO: 9927196 został zbudowany w 2022 roku i jest jednostką typu Crude Oil Tanker, przeznaczoną do przewozu ropy naftowej. Statek mierzy 249,9 metra długości całkowitej i 44 metry szerokości. Obecnie pływa pod banderą Liberii. Zgodnie z aktualnymi danymi AIS, 19 maja jednostka nadal znajduje się na kotwicowisku w rejonie Zatoki Fińskiej.

Green Admire należy do floty greckiego armatora Aegean Shipping Management z siedzibą w Pireusie. Firma ta posiada obecnie osiem tankowców, w tym budowane obecnie w stoczni COSCO Shipping Heavy Industry w Yangzhou (Chiny), oraz sześć masowców wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.

Do wczoraj operator nie wydał oficjalnego oświadczenia w sprawie zatrzymania statku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.