Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Okolice mostu Øresund: dwa masowce weszły na mieliznę

Dwa masowce zboczyły z kursu i osiadły na mieliźnie w szwedzkiej części cieśniny Sund, w sąsiedztwie mostu Øresund – w odstępie zaledwie kilku dni. Ali Aykin już w porcie, Meshka wciąż uziemiona. Trwa dochodzenie i ocena ryzyka dla środowiska naturalnego.

Masowiec Ali Aykin osiadł na mieliźnie. W tle drugi podobny incydent i śledztwo

W nocy z 4 na 5 czerwca zakończono operację ratowniczą wokół uziemionego masowca Ali Aykin, który wszedł na mieliznę 25 maja po zejściu z wyznaczonego z kursu w pobliżu Klagshamn – w bezpośrednim sąsiedztwie mostu Øresund. Jednostka o długości 93 metrów należy do tureckiego armatora i pływa pod banderą Saint Vincent i Grenadyn.

Statek przewoził złom z Polski, a jego zejście z toru wodnego doprowadziło do wejścia na miękkie dno z piasku i kamieni. Na pokładzie znajdowało się około 69 tys. litrów paliwa, co stanowiło istotne ryzyko skażenia okolicznych wód.

Szwedzka Straż Przybrzeżna natychmiast wszczęła postępowanie wyjaśniające. Jeden z członków załogi został zatrzymany pod zarzutem rażącego zaniedbania w nawigacji, a drugi – w związku z podejrzeniem spożycia alkoholu na pokładzie jednostki. W toku inspekcji ujawniono również naruszenie jednego ze zbiorników balastowych, który został zalany, co dodatkowo utrudniło operację ratowniczą.

3 czerwca na miejsce skierowano barkę, na którą rozpoczęto przeładunek części ładunku. Ostatecznie masowiec został ściągnięty z mielizny w środowy wieczór, po czym skierował się do portu w Malmö. Trzy jednostki szwedzkiej Straży Przybrzeżnej nadzorowały działania ratownicze i towarzyszyły statkowi, pozostając w gotowości na wypadek wycieku paliwa z uszkodzonych zbiorników.

Kolejny incydent w pobliżu mostu Øresund – masowiec Meshka nadal uziemiony

Do podobnego zdarzenia doszło 30 maja – w północnej części cieśniny Sund, na północ od mostu Øresund, na mieliznę wszedł masowiec Meshka, który również zszedł z wyznaczonej trasy żeglugowej. Na jego pokładzie znajduje się łącznie 938 tys. litrów paliw i olejów smarowych. Z uwagi na ryzyko skażenia środowiska morskiego, Straż Przybrzeżna monitoruje sytuację. Plan ściągnięcia jednostki musi zostać zatwierdzony przez szwedzkie organy administracji morskiej.

Według przekazanych informacji, wobec jednego z członków załogi wszczęto postępowanie w związku z podejrzeniem rażącego zaniedbania w nawigacji. Służby odpowiedzialne za kontrolę ruchu na tych wodach ostrzegały jednostkę o zejściu z kursu krótko przed wejściem na mieliznę. Przeprowadzone badania wykluczyły wpływ alkoholu na działania nawigacyjne członków załogi.

Bezpieczeństwo w okolicach mostu Øresund – pytania o skuteczność nadzoru

Oba incydenty zwracają uwagę na strategiczne znaczenie cieśniny Sund, jednej z najważniejszych arterii żeglugowych północnej Europy. W świetle rosnącego natężenia ruchu morskiego oraz ryzyk związanych z ochroną środowiska i bezpieczeństwem żeglugi, konieczność zintensyfikowania działań kontrolnych i prewencyjnych staje się coraz bardziej widoczna.

Śledztwa prowadzone przez szwedzką prokuraturę i służby morskie mają wyjaśnić nie tylko okoliczności działań członków załóg, lecz także skuteczność istniejących systemów nadzoru i reagowania w rejonie Sundu.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznia CRIST zakończyła budowę kadłuba dla norweskiej stoczni

    Stocznia CRIST zakończyła budowę kadłuba dla norweskiej stoczni

    Stocznia CRIST S.A. zakończyła budowę i przekazała norweskiej stoczni Ulstein Verft kadłub statku serwisowego NB323. Konstrukcja o masie około 2000 ton została przygotowana pod napęd diesel–elektryczny.

    Jednostka będzie wykonywać zadania serwisowe na farmach offshore. NB323 to kolejne zlecenie CRIST dla norweskiego odbiorcy – wcześniej w Gdyni zbudowano m.in. kadłub NB322.

    Kontynuacja współpracy CRIST z Ulstein Verft

    W oficjalnym komunikacie stocznia CRIST podkreśliła:

    Projekt ten to kolejny rezultat udanej współpracy pomiędzy CRIST a Ulstein Verft, w ramach której powstały również jednostki takie jak NB322.

    Stocznia zaznaczyła również, że sukces budowy był możliwy dzięki pracy doświadczonego zespołu:

    Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom i partnerom za zaangażowanie, profesjonalizm i współpracę, dzięki którym możliwa była realizacja tego projektu. Wspólnie rozwijamy innowacje i umacniamy pozycję polskiego przemysłu stoczniowego.

    CRIST od lat pozostaje jednym z kluczowych wykonawców kadłubów dla jednostek serwisowych wykorzystywanych na morskich farmach wiatrowych, a kolejne zlecenia dla Ulstein Verft potwierdzają stabilność i rozwój współpracy polsko–norweskiej.