Kontrabanda z Azji w Porcie Gdynia – udaremniono przemyt papierosów
Opublikowane:
12 sierpnia, 2025
16 lipca Funkcjonariusze Pomorskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) udaremnili próbę przemytu niemal 18 mln sztuk papierosów, które dotarły do gdyńskiego portu w kontenerze ze Sri Lanki. Wartość zatrzymanego towaru oszacowano na blisko 19 mln zł.
W artykule
Papierosy zamiast kosmetyków – kontrabanda w gdyńskim porcie
Jak poinformowała rzeczniczka KAS Justyna Pasieczyńska, kontrola miała miejsce 16 lipca. Zgodnie z dokumentacją przewozową w kontenerze miały znajdować się kosmetyki do golenia przeznaczone do dalszego transportu na Ukrainę.
Przesyłka została jednak najpierw prześwietlona skanerem RTG, a następnie skierowana do szczegółowej inspekcji. W ładunku zamiast deklarowanego towaru ujawniono ogromną partię papierosów bez polskich znaków akcyzy. Nielegalny towar został zabezpieczony, a dalsze czynności prowadzi Prokuratura Rejonowa w Gdyni.
Potencjalna trasa ładunku ze Sri Lanki do Gdyni
Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała o przechwyceniu w porcie w Gdyni niemal 18 mln sztuk papierosów przemycanych w kontenerze ze Sri Lanki. Oficjalny komunikat nie wskazuje nazwy jednostki, która dostarczyła przesyłkę, jednak analiza publicznych danych AIS i harmonogramów zawinięć pozwala na zarysowanie prawdopodobnego scenariusza.
Wiadomo, że kontrola odbyła się 16 lipca, tego samego dnia do Gdyni wszedł kontenerowiec MSC Kayley (pojemność około 15,3 tys. TEU, długość 366 m), obsługiwany przez Mediterranean Shipping Company. W historii rejsu statku odnotowano m.in. Colombo na Sri Lance (3–4 czerwca), Felixstowe (30 czerwca – 2 lipca) i Antwerpię (8–10 lipca), co w pełni odpowiada typowej trasie handlowej z Azji Południowej na Bałtyk.
Rozkład agentów portowych w Kolombo dodatkowo wskazuje rejs „MSC Kayley / QB519W” w serwisie Colombo → Felixstowe/Antwerpia → Gdańsk/Gdynia/Kłajpeda, co łączy pochodzenie ładunku z datą zawinięcia do portu w Gdyni. Wciąż istnieje jednak alternatywny scenariusz – tego samego dnia do terminalu GCT wszedł także serwis Unifeeder 527S/528E, który mógł przewieźć kontener na ostatnim odcinku trasy z portu przeładunkowego w Europie Zachodniej.
Do czasu, aż sprawę oficjalnie potwierdzi Pomorski Urząd Celno-Skarbowy lub operator terminalu, możemy jedynie opierać się tylko na analizie ruchu statków. Z dotychczasowych danych AIS wynika, że najbardziej prawdopodobnym kandydatem jest MSC Kayley.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.