Famor dostarczy systemy dla projektów Hanwha Ocean. W tle program Orka

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, zawarte zostało istotne porozumienie pomiędzy polskim zakładem Famor S.A. a południowokoreańską stocznią Hanwha Ocean. Umowa obejmuje dostawy zintegrowanych systemów elektrycznych i oświetleniowych dla nowoczesnych okrętów wojennych.

Famor wzmacnia pozycję w przemyśle okrętowym

Warto zaznaczyć, że Famor nie jest nowicjuszem w zakresie dostaw wyposażenia dla okrętów podwodnych – obecnie realizuje dostawy systemów elektrycznych i oświetleniowych dla jednostek typu A26 (seria Blekinge), budowanych przez Saab Kockums w Karlskronie. To doświadczenie oraz rozwijana systematycznie współpraca międzynarodowa stanowią solidny fundament dla dalszej ekspansji na rynkach morskich i obronnych.

Siłą rozwiązań oferowanych przez Famor jest ich jakość. Od początku – czyli już od ponad 70 lat – firma kieruje swoją ofertę m.in. na rynek morski, gdzie produkty muszą spełniać rygorystyczne wymogi w zakresie odporności na skrajne warunki eksploatacyjne. Te same standardy jakościowe stosowane są wobec wszystkich grup asortymentowych, co w naturalny sposób przekłada się na wysoką niezawodność urządzeń przeznaczonych do zastosowań okrętowych.

Partnerstwo technologiczne – potencjał eksportowy

Zawarta umowa dotyczy współpracy przy projektowaniu i rozwoju zaawansowanych systemów oświetlenia nawigacyjnego i sygnalizacyjnego, a także wielofunkcyjnych konsol operacyjnych (MOC – Multi Operational Console). Obie strony podkreślają znaczenie integracji tych systemów dla zwiększenia funkcjonalności i niezawodności zarówno nowych, jak i modernizowanych platform morskich.

Partnerstwo z Famor umożliwia nam wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu elektryki i oświetlenia, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i niezawodności jednostek pływających.

Steve SK Jeong, Naval Ship International Business w Hanwha Ocean

Z perspektywy polskiego przemysłu, współpraca z jednym z czołowych azjatyckich wykonawców okrętów wojennych ma charakter rozwojowy i strategiczny.

Współpraca z Hanwha Ocean to dla nas szansa na udział w nowoczesnych projektach stoczniowych i wzmocnienie obecności naszych rozwiązań na rynkach międzynarodowych.

Zdzisław Rakocy, wiceprezes Zarządu Famor S.A.

Perspektywa programu Orka i udział przemysłu polskiego

Warto zwrócić uwagę, że porozumienie wpisuje się w szerszy kontekst strategiczny – Hanwha Ocean należy do grona podmiotów zainteresowanych udziałem w programie Orka, którego celem jest pozyskanie nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Koreańska oferta obejmuje jednostki typu KSS-III Batch-II oraz jako rozwiązanie pomostowe – zmodernizowane okręty typu KSS-I.

Kluczowym aspektem potencjalnej współpracy w ramach tego programu jest przewidywany udział polskich firm oraz transfer technologii, umożliwiający stworzenie krajowego zaplecza serwisowego. Tego typu podejście pozwala nie tylko na budowę kompetencji, ale również na ich utrzymanie w dłuższej perspektywie – co ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia suwerenności eksploatacyjnej sił morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski