– Dzisiejsza inauguracja uruchomienia gazociągu o długości 168 km to efekt skutecznych inwestycji GAZ-SYSTEM, wpisujących się w strategię rządu, mającą na celu stworzenie w regionie konkurencyjnego rynku gazu. Powstał pierwszy gazociąg systemowy, który rozprowadzi gaz ziemny dostarczony z Szelfu Norweskiego do Polski za pośrednictwem Baltic Pipe – powiedział Tomasz Stępień, prezes GAZ-SYSTEM podczas konferencji prasowej.
– Zakończenie budowy jednego z najdłuższych elementów międzynarodowego Korytarza Gazowego Północ–Południe to kolejny istotny krok w dążeniu do osiągnięcia suwerenności energetycznej Polski. Działania GAZ-SYSTEM w zakresie rozbudowy krajowej sieci przesyłowej sprawiają, że bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju staje się rzeczywistością. Baltic Pipe, Terminal LNG w Świnoujściu i planowany terminal LNG typu FSRU w Zatoce Gdańskiej to filary konsekwentnie realizowanej polityki energetycznej polskiego rządu. Gazociąg Lwówek – Odolanów odgrywa w tej strategii bardzo ważną rolę – powiedział Piotr Naimski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
– Zakończenie budowy jest de facto początkiem nowego. Dziś możemy mówić o nowym etapie w polskim bezpieczeństwie energetycznym. Gazociąg jest istotnym elementem Korytarza Gazowego Północ-Południe, który docelowo połączy Terminal LNG w Świnoujściu oraz Gazociąg Bałtycki z terminalem gazowym na chorwackiej wyspie Krk. Inwestycje przyczyniające się o transformacji polskiej energetyki na tak wielką skalę, realizujemy z unijnym dofinansowaniem. Gazociąg Lwówek-Odolanów otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie ok. 370 mln zł – powiedział Jerzy Kwieciński, minister finansów, inwestycji i rozwoju.
Inwestycja zrealizowana przez GAZ-SYSTEM polegała na budowie gazociągu wysokiego ciśnienia 8,4 MPa wraz z linią światłowodową, zlokalizowanego na terenie 19 gmin województwa wielkopolskiego oraz dolnośląskiego. Projekt był realizowany w podziale na dwa etapy inwestycyjne:
• ETAP I: Lwówek – Krobia o długości ok. 113 km, obejmujący połączenie węzłów Lwówek, Kotowo i Krobia.
• ETAP II: gazociąg Krobia – Odolanów o długości ok. 54 km, obejmujący połączenie węzłów Krobia i Odolanów.
Na etapie I budowy wykonano jeden z najtrudniejszych przewiertów HDD o długości ok. 1022 m pod Kanałem Wonieść. Przewiert ten składał się z dwóch równoległych otworów wiertniczych: jednego otworu dla instalacji gazociągu DN 1000 mm i jednego otworu dla zainstalowania stalowej rury osłonowej DN 200 mm dla kabli światłowodowych. Zastosowanie metody przewiertu sterowanego przejścia gazociągiem pod przeszkodą zapewniło przeprowadzenie inwestycji przy optymalnym zabezpieczeniu środowiska naturalnego. Łącznie na trasie gazociągu wykonano 120 przejść bezwykopowych.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Dziś widzimy Europejską Unię Energetyczną w działaniu. Gazociąg ten jest bowiem niezwykle ważny nie tylko dla Polski ale dla całej Unii Europejskiej. Fakt, że jego budowę sfinansowano w 50% z pieniędzy europejskich podatników jest kolejnym dowodem na solidarność, będącą fundamentem integracji europejskiej. Polska od piętnastu już lat jest tej integracji aktywnym uczestnikiem oraz beneficjentem – podkreślił Witold Naturski, przedstawiciel Komisji Europejskiej.
Ponadto w trakcie realizacji etapu II inwestycji napotkano 56 stanowisk archeologicznych na odcinku 54 km. Nie zakłóciło to harmonogramu prac, a odcinek gazociągu Krobia – Odolanów udało się ukończyć w pierwotnie założonym terminie umownym.
Źródło: PAP