Polska gospodarka morska na Międzynarodowych Targach POSIDONIA 2018

4 czerwca br. w Atenach rozpoczęły się Międzynarodowe Targi POSIDONIA 2018. W tym roku Polska po raz pierwszy zaprezentowała stoisko narodowe, na którym są obecne firmy rodzimej branży morskiej. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował minister Grzegorz Witkowski. Gościem specjalnym tegorocznej wystawy był Aleksis Tsipras, premier Republiki Greckiej, który dokonał oficjalnego otwarcia tegorocznej wystawy.

W czasie zwiedzania targów premier Tsipras pojawił się przy polskiej ekspozycji, by przywitać się z ministrem Witkowskim, jak również reprezentantami morskiego sektora polskiej gospodarki.

Drugi dzień wystawy rozpoczęło seminarium, na którym prezentowali się przedstawiciele polskiego przemysłu stoczniowego. Mówili o potencjale, który tkwi w każdej instytucji reprezentowanej na targach. Seminarium było zorganizowane z inicjatywy Polskiej Ambasady RP w Atenach, we współpracy z MGMiŻŚ oraz MSZ.

Aktywny udział w tej części targów wziął wiceminister Grzegorz Witkowski. W swojej wypowiedzi poruszył wiele istotnych aspektów dotyczących rozwoju branży morskiej w Polsce. Minister zaprezentował szeroki zakres założeń do osiągnięcia w dłuższej perspektywie. Są to niezmiennie – aktywacja gospodarki jako całości oraz zachęcenie międzynarodowego biznesu do wejścia i zainwestowania na polskim rynku stoczniowym. Kolejnym istotnym celem jest stworzenie przyjaznego otoczenia legislacyjnego, które napędzi rozwój przedsiębiorstw.

Polskie stocznie i biura projektowe są w stanie zaprojektować i wybudować nawet wysoce zaawansowane jednostki i konstrukcje, w myśl zasady „good value for money”. „Tworzenie przyjaznego otoczenia prawnego wokół sektora morskiego ma za zadanie zachęcić potencjalnych klientów do poszukiwania możliwości współpracy z polskim sektorem stoczniowym” – mówił minister Witkowski. Następnie uczestnicy seminarium przedstawiali charakterystykę poszczególnych firm wchodzących w skład polskiej branży stoczniowej. Prezentowali dostępne produkty i usługi, które są świadczone dla sektora gospodarki morskiej. Paneliści podkreślali jak ogromne są możliwości tkwiące w rozwijającej się polskiej gospodarce morskiej. Mówili również o rosnącym znaczeniu naszego przemysłu stoczniowego wśród zagranicznych kontrahentów.

W tym kluczowym dniu został podpisany również list intencyjny między Polską a Grecją. Dokument dotyczy współpracy w zakresie gospodarki morskiej obu krajów i określa zasady przyszłej współpracy w zakresie promocji produktów i usług naszych gospodarek. Ideą jest poszukiwanie nowych rozwiązań, które umożliwią rozwój obu krajowych rynków, zgodnie z zasadami równości, suwerenności i wzajemnego szacunku. Ponadto przedstawiciele obu krajów wyrazili chęć wymiany dobrych praktyk, wspólnego promowania polityki morskiej, która charakteryzuje się dużym potencjałem. Ze strony MGMiŻŚ dokument sygnował minister Grzegorz Witkowski.

Tegoroczne targi odbywają się w terminie 4-8 czerwca 2018. Wystawa jest organizowana regularnie co dwa lata, już od roku 1969. Jest to największe tego typu wydarzenie, które skupia międzynarodowy przemysł stoczniowy oraz światowych ekspertów z tej dziedziny.

Na targach POSIDONIA prezentowane są najnowsze innowacje pojawiające się na rynku stoczniowym. Od 2014 roku wystawa obejmuje również ekspozycję części zamiennych, akcesoryjnych.

Temu międzynarodowemu wydarzeniu niezmiennie towarzyszy szereg wydarzeń, tj. jak takich jak konferencje, seminaria, warsztaty, regaty czy impreza biegowa. Organizatorem jest Ministerstwo Spraw Morskich i Polityki Wyspiarskiej, Unia Greckich Armatorów oraz Grecka Izba Żeglugowa.

Źródło: MGMiŻŚ

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)