Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Agencja uzbrojenia Defense Acquisition Program Administration (DAPA) ogłosiła rozpoczęcie przyjmowania ofert potencjalnych wykonawców najnowszych niszczycieli rakietowych typu określanego roboczo jako KDDX (Korea Next-Generation Destroyer).
Chętni do budowy nowych niszczycieli budowy muszą do 20 lipca br. przesłać swoje wstępne ofert współpracy. Grono potencjalnych wykonawców jest w zasadzie ograniczone do dwóch największych przedsiębiorstw stoczniowych Korei tj.: Hyundai Heavy Industries (HHI) i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Obie te firmy powinny przedstawić własne wizje realizacji założeń programu kładącego szczególny nacisk na zastosowanie najnowszych technologii i rozwiązań pochodzących z Korei. Wstępny projekt techniczny jest oczekiwany w połowie 2023 roku zaś szczegółowy w roku 2024 i wtedy ma też zostać rozpoczęta produkcja.
Od nowych okrętów oczekuje się poza zastosowaniem rodzimych komponentów (w tym całości sensorów i efektorów), redukcji liczby załogi, kosztów użytkowania w stosunku do poprzedniego typu koreańskich niszczycieli KDX-III Batch 1/Batch 2. Liczebność planowanej serii obecnie podawana jest jako 6 jednostek. Niszczyciele KDDX (lub też KDX-IV) mają być mniejsze od swych poprzedników i wypierać do 8 000 ton. Ich uzbrojenie mają stanowić wyłącznie koreańskie systemy takie jak wyrzutnie K-VLS (dla pocisków przeciwlotniczych Cheongung 3 i manewrujących Hyunmoo-3C.
Okręty mają być wyposażone w zintegrowany maszt (I-MAST produkcji Hanhwa Systems na okręcie HHI, lub podobny firmy LIG Nex1w projekcie DSME) mieszczący anteny systemów TACAN, ESM, IFF, UHF, VHF, IRST oraz stacji radiolokacyjnych pasma X i S. Jednym z nielicznych efektorów obcego pochodzenia ma być armata Mk 45 kalibru 127 mm produkcji BAE Systems z nowym automatycznym systemem ładowania. Okręt ma też dysponować zintegrowanym systemem hydrolokacyjnym wykorzystującym sonary kadłubowe i sonar holowany.
Z dotychczas ujawnionych szczegółów wynika, że projekt HHI stanowi okręt o wyporności 6500 ton, długości 156 m., i szerokości 19 m., uzbrojony w 2 czteropojemnikowe wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych, 48-o komorową wyrzutnię K-VLS na dziobie i 16-sto komorową wyrzutnię K-VLS na rufie, wspomnianą armatę 127 mm i artyleryjski system CIWS nowej generacji. Napęd tego okrętu ma zapewniać zintegrowany elektryczny system napędowy składający się z 2 elektrycznych silników napędowych po 25 000 kW, 2 turbinowych generatorów prądu po 26 000 kW i 2 dieselgeneratorów po 3000 kW.
Propozycja DSME przedstawia okręt o okręt o wyporności 8000 ton, długości 155 m., i szerokości 18 m., uzbrojony w 4 czteropojemnikowe wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych, 48-o komorową wyrzutnię K-VLS na dziobie i 16-sto komorową wyrzutnię K-VLS na rufie, armatę 127 mm i artyleryjski system CIWS typu Vulcan-Phalanx.
Budowa niszczycieli typu KDDX ma zapewnić flocie serię jednostek określanych niekiedy jako mini-AEGIS, tzn. okrętów które przy mniejszych kosztach nabycia i eksploatacji mają uzupełniać pierwszo liniowe duże niszczyciele typu KDX-III. Oszczędności te mają wynikać z mniejszych rozmiarów, redukcji załogi, wysokiej automatyzacji i zastosowania rodzimych komponentów. Tym samym Korea podąża drogą Japonii użytkującej obecnie podobne zaprojektowane okręty typów Kongō/Atago/ Maya i Akizuki/Asahi.
Podpis: TW
