Holandia: Przetarg na nowe okręty podwodne – wyjaśnienie procesu z Ministerstwa Obrony

Holandia rozpoczęła przetarg na nowe okręty podwodne – taką informację przekazało Ministerstwo Obrony tego kraju. W procesie zatwierdzania ofert biorą udział trzy znane stocznie: Naval Group, Saab Kockums i thyssenKrupp Marine Systems.

Termin składania ofert upływa 28 lipca 2023 roku. Sekretarz stanu, Christophe van der Maat, wysłał w ostatnich dniach pismo do Izby Reprezentantów, w którym wyjaśnia proces podejmowania wstępnej decyzji dotyczącej wyboru dostawcy.

Holandia, reprezentowana przez Ministerstwo Obrony, podkreśla, że okręty podwodne są kluczowym elementem sił zbrojnych kraju, stanowiącym najskuteczniejszy system uzbrojenia. Ważne jest, aby holenderskie Ministerstwo Obrony dokładnie przeanalizowało oferty stoczni i sprawdziło, czy proponowane rozwiązania są zgodne z przyszłymi wymaganiami Koninklijke Marine. Podstawą do oceny jest szczegółowy pakiet wymagań, opracowany przez Departament Obrony Holandii.

Proces oceny ofert jest obszernym zadaniem, ze względu na liczbę zawartych w nich szczegółowych danych technicznych i handlowych. Przewiduje się, że ocena potrwa do stycznia 2024 roku. Następnie zostanie podjęta wstępna decyzja dotycząca wyboru dostawcy. Po zatwierdzeniu przez parlament i finalizacji decyzji, umowa zostanie przygotowana do podpisu z wybraną stocznią.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/program-miecznik-uroczystosc-wmurowania-kamienia-wegielnego/

Należy podkreślić, że z wybraną stocznią zostanie zawarta umowa o współpracy przemysłowej (ICA, Industrial Cooperation Agreement), mająca na celu wzmocnienie holenderskiej bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności (NLDTIB, Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis). Zwycięska stocznia będzie również miała obowiązek wniesienia wkładu w tę współpracę. NLDTIB to zrzeszenie prawie 1000 firm, które przyczyniają się do rozwoju europejskiego i transatlantyckiego przemysłu obronnego. Dotyczy to technologii radarowych, budowy i konserwacji samolotów, technologii czujników oraz budowy okrętów nawodnych.

Po upływie terminu składania ofert, Ministerstwo Gospodarki oceni propozycje ICA zgłoszone przez stocznie. Ocena ICA zostanie przeprowadzona oddzielnie od oceny ofert Departamentu Obrony.

Na podstawie wyników oceny ofert zostanie ogłoszona ogólna ocena z rankingiem oraz tymczasowy zwycięzca. Tymczasowy zwycięzca zostanie również poproszony o przedstawienie propozycji ICA, która zostanie zweryfikowana przez Ministerstwo Gospodarki. Po dyskusji w Ministerialnym Komitecie ds. Wymiany Okrętów Podwodnych i Radzie Ministrów, tymczasowa decyzja dotycząca przyznania zamówienia zostanie przedstawiona Izbie Reprezentantów.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

    PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

    PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.

    Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2

    Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.

    Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.

    Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind

    Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.

    Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.

    Zakres prac i harmonogram realizacji

    Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.

    Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.

    Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.

    Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE

    Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.

    Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.

    Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.

    Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.

    Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce

    Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.

    Źródło: PGE Baltica