Akcja ratunkowa chłodniowca Lady Rosemary

Japońska Straż Przybrzeżna poinformowała o udanej akcji ratunkowej chłodnicowca Lady Rosemary, który 28 listopada utknął na falochronie portowym podczas wypływania z portu Hakata w Fukuoce w Japonii.
Lady Rosemary odcumowała około godziny 23:30 w dniu 28 listopada i nie zdążyła wyjść z portu, zamiast tego wchodząc na falochron około 15 minut później. Ratowanie statku o nośności 10 600 DWT odbywało się w kilku etapach. Wchodząc na falochron statek uszkodził dziób i co poskutkowało wyciekiem paliwo do basenu portowego. Na początku akcji zespoły ratownicze skupiły się na próbie powstrzymania wycieku oraz przepompowaniu paliwa ze zbiorników Lady Rosemary na inne statki.
7 grudnia, około godziny 11.00 czasu lokalnego, podczas przypływu, rozpoczęła się operacja ściągnięcia statku z falochronu. W tym czasie Japońska Straż Przybrzeżna zamknęła port dla całego ruchu, podczas jeden holownik przymocował dwie cumy do rufy statku, a drugi holownik zacumował do jego burty. Zespół holowników wyciągnął statek (otoczony boną przeciwrozlewową) na wody portu.
Lady Rosemary został przeprowadzony do centralnego nabrzeża portu Hakata. Statek pozostaje w porcie, podczas gdy departament bezpieczeństwa morskiego portu Fukuoka kontynuuje dochodzenie w sprawie okoliczności wypadku. Wstępne dochodzenie wykazało, że na statku nie znaleziono żadnych niesprawności mechanicznych. Światła portowe na falochronie również działały prawidłowo. Nadal bada się możliwość zaniedbań nawigacyjnych.
Wyciek ropy rozprzestrzenił się na całą zatokę Hakata, a plamy ropy znaleziono również na wybrzeżu wyspy Shiga, ponad sześć mil morskich od miejsca wypadku. Lokalni rybacy komercyjni otrzymali zakaz pracy na tych wodach z powodu ich zanieczyszczenia.
Autor: The Maritime Executive/MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











