Aneks nr. 4 do umowy programu MIECZNIK

W dzisiejszym tekście skupimy się na kluczowym projekcie dla Marynarki Wojennej RP – programie dotyczącego zaprojektowania i budowy fregat wielozadaniowych MIECZNIK, zwracając szczególną uwagę na ostatnio podpisany, czwarty aneks do umowy, datowany na wtorek, 12 grudnia bieżącego roku. Ten istotny dokument rzuca nowe światło na realizację projektu, prezentując szczegółowe informacje dotyczące uzbrojenia na kolejnych dwóch fregatach i całkowitego kosztu pozyskania trzech fregat MIECZNIK.

Koniec spekulacji: ostateczna cena programu MIECZNIK

Zrywając z falą spekulacji, Agencja Uzbrojenia ogłosiła obecną wartość kontraktu na fregaty MIECZNIK. Wartość umowy po podpisaniu wszystkich dotychczasowych aneksów wynosi ok. 14,8 mld zł brutto (co stanowi ponad 92% całkowitego kosztu programu) – można z tego wnioskować, że po pełnym doposażeniu okrętów nr 2 i 3 finalna cena może wynieść nie więcej niż około 16 mld brutto. Ta informacja kończy okres niepewności i plotek dotyczących finansowego zakresu projektu, zapewniając transparentność i pewność zarówno dla stron zaangażowanych, jak i opinii publicznej.

Zaawansowane wyposażenie okrętów

Zgodnie z najnowszymi ustaleniami, okręty MIECZNIK zostaną wyposażone w nowoczesne systemy uzbrojenia i sensory. Wyrzutnie rakiet VLS Mk-41, system rakietowy SeaCeptor z pociskami CAMM, zaawansowane radary i systemy walki radioelektronicznej to tylko niektóre z elementów, które zwiększą zdolności bojowe tych jednostek. Każdy z okrętów zostanie również wyposażony w 76 mm armatę Leonardo OTO Melara Super Rapid Strales, co dodatkowo podniesie ich siłę ognia.

Współpraca międzynarodowa i technologiczna

Program MIECZNIK czerpie z międzynarodowej współpracy, zwłaszcza z partnerami z Wielkiej Brytanii. Konsorcjum PGZ-MIECZNIK, we współpracy z Babcock International Group i Thales UK, dostarczy System Zarządzania Walką (CMS) TACTICOS, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej fregat. Ta współpraca podkreśla znaczenie międzynarodowych aliansów w modernizacji polskich sił zbrojnych.

Harmonogram dostaw i oczekiwania

Zobowiązania umowne przewidują dostarczenie wszystkich trzech jednostek do roku 2031, co jest ambitnym, ale realistycznym celem. Fregaty MIECZNIK będą stanowiły kręgosłup Marynarki Wojennej RP w zakresie działań na morzu, oferując Polsce znaczące zdolności w domenie powietrznej i nawodnej.

Jednolitość wyposażenia wszystkich okrętów MIECZNIK

Systemy Artyleryjskie: Każda z fregat, włącznie z drugą i trzecią jednostką, będzie wyposażona w 76 mm armaty średniego kalibru Leonardo OTO Melara Super Rapid Strales oraz dwie 35 mm armaty OSU-35K. To zapewni im równorzędne możliwości w zakresie obrony i ataku.

Systemy Rakietowe: Wszystkie trzy okręty zostaną wyposażone w wyrzutnie rakiet VLS Mk-41 oraz rakiety rodziny CAMM, co umożliwi im skuteczną obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową.

Radary i Systemy Rozpoznania: Takie same zaawansowane systemy radarowe, w tym radary serii SM400 z antenami ścianowymi i radary serii NS50, będą zainstalowane na każdej z fregat, co zapewni jednolite możliwości wykrywania i śledzenia celów.

Walka Radioelektroniczna i Obrona: Środki walki radioelektronicznej zostaną zainstalowane na wszystkich okrętach, co zwiększy ich zdolności obronne w nowoczesnym polu walki.

Sonary Holowane i Systemy Torpedowe: Pierwsza z fregat, przyszły ORP WICHER, będzie wyposażona w sonary holowane, kluczowe w działaniach przeciwpodwodnych, oraz w dwie podwójne wyrzutnie torped, umożliwiające skuteczne działania przeciwko celom podwodnym i nawodnym. Na obecnym etapie nie ma jeszcze potwierdzonych informacji odnośnie wyposażenia drugiej i trzeciej fregaty w podobne systemy, co pozostaje przedmiotem dalszych analiz i decyzji.

Zintegrowane Systemy Misji: Zintegrowane systemy misji, obejmujące zarządzanie walką, sensory i efektory, będą standardem na wszystkich trzech jednostkach.

Podstawowe parametry jednostek:

  • Długość całkowita – ok. 138 m,
  • Szerokość maksymalna – ok. 20 m,
  • Wysokość – ok. 10 m (1 pokład),
  • Wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) – ok. 7 tys. t.,
  • Zasięg – ok. 8 tys. mil morskich,
  • Prędkość maks. – 28 węzłów,
  • Napęd – 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD, 2 śruby nastawne,
  • Załoga – 120 osób + ok. 60 osób dodatkowego personelu.

Warto podkreślić, że te szczegółowe informacje na temat uzbrojenia i finansowania programu MIECZNIK zostały potwierdzone dzisiaj przez naszą redakcję z Agencją Uzbrojenia i Polską Grupę Zbrojeniową. Jest to istotny element zapewniający przejrzystość i wiarygodność informacji na temat tego kluczowego programu dla Marynarki Wojennej RP.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Agencja Uzbrojenia

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski