3 października w stoczni Civmec w Henderson w Australii Zachodniej rozpoczęto cięcie blach do budowy pierwszego z 12 patrolowców pełnomorskich dla Royal Australian Navy, powstających w ramach programu SEA1180 Phase 1. W nowej hali zakładu zostaną prefabrykowane elementy do produkcji wszystkich jednostek, z których dwie pierwsze powstaną w stoczni ACS Shipbuilding Pty Ltd w Osborne w Australii Południowej, zaś pozostała dziesiątka we wspomnianym Civmec w Henderson.
Patrolowce bazują na projekcie OPV80 niemieckiej grupy stoczniowej Lürssen Werft z Bremy Vegesack. Będzie to adaptacja okrętów, które wcześniej zakupił Sułtanat Brunei. Ich pozyskanie ma służyć zastąpieniu w zadaniach typowych dla tej klasy jednostek 13 mniejszych patrolowców typu Armidale, zabudowanych w lokalnej stoczni Austal w Henderson i obarczonych wadami konstrukcyjnymi oraz złą passą związaną z częstymi awariami. Program rozpoczęto w końcu 2015 r., zaś kontrakt ze zwycięskim Lürssenem zawarto 31 stycznia bieżącego roku. Niemcy pokonali w ostatnim starciu, po ogłoszeniu „krótkiej listy” oferentów, holenderskiego Damena i niemieckiego Fassmera. Seria będzie kosztowała 2,83 mld dolarów australijskich.
Zobacz też: Świetna passa stoczni w Papenburgu: Meyer Werft szuka 250 pracowników.
Natomiast 4 października spółka BAE Systems Australia ogłosiła podpisanie porozumienia z rządem australijskim w sprawie zaawansowania prac przy programie fregat typu Hunter. Gabinet w Canberze ogłosił w czerwcu, że BAE Systems został wybrany jako preferowany oferent w tym programie, którego celem jest pozyskanie dziewięciu fregat wielozadaniowych dla dla Royal Australian Navy. Będą one bazowały konstrukcyjnie na jednostkach typu 26 City, budowanych obecnie dla Royal Navy. Wersja australijska uwzględni wymagania tamtejszej floty, w tym zastosowanie wielofunkcyjnego systemu radiolokacyjnego CEA Technologies CEAFAR 2. Projekt brytyjski pokonał F-100 hiszpańskiej Navantii i fregaty FREMM oferowane przez włoski Fincantieri.
Porozumienie Advanced Work Arrangement (AWA) pozwoli BAE Systems kontynuować realizację programu, w tym opracowywanie projektu szczegółowego i stworzenie wykwalifikowanej kadry oraz infrastruktury niezbędnej do rozpoczęcia budowy jednostki prototypowej w 2020 r. Dyrektor zarządzający BAE Systems programu fregat typu Hunter, Nigel Stewart, powiedział: „Jest to ważny, jeden z pierwszych kamieni milowych w rozwoju trwałego, światowej klasy przemysłu okrętowego w Australii. Umowa obrazuje zobowiązanie zarówno BAE Systems, jak i władz Australii do zapewnienia szybkiego postępu w tym krytycznym programie obrony”.
Zobacz też: Rosyjskie stocznie czekają na budowę niszczycieli nowej generacji.
BAE Systems kontynuuje negocjacje z rządem w Canberze w sprawie umowy głównej dotyczącej programu fregat typu Hunter i nabycia państwowej spółki ASC Shipbuilding Pty Ltd, głównego australijskiego producenta oraz serwisanta okrętów wojennych, a jednocześnie przyszłego budowniczego Hunterów. Seria fregat może kosztować około 35 mld dolarów australijskich.
Podpis: kb
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.