Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wprowadzenie śmigłowca morskiego Leonardo AW101 do Bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej, którego termin wyznaczono na jesień tego roku, stanowi przełomowy moment w modernizacji polskiego lotnictwa morskiego. Ten nowoczesny śmigłowiec o niezrównanych możliwościach technologicznych i bojowych podnosi nasze lotnictwo morskie na zupełnie nowy poziom operacyjny.
Baza Lotnictwa Marynarki Wojennej jest już w ostatniej fazie przygotowań do przyjęcia do eksploatacji tego nowoczesnego śmigłowca. W pierwszym etapie szkolenia przyszłych załóg AW101 przeprowadzono intensywne kursy językowe, które rozpoczęły się na początku 2021 roku i zakończyły w połowie ubiegłego roku.
Następnie przyszli piloci i nawigatorzy przeszli szkolenie w specjalistycznych kwestiach nawigacyjnych. Obecnie znajdują się w Yeovil, w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywają praktyczne szkolenie w powietrzu na śmigłowcach AW101. W ramach tego szkolenia uczą się pilotować ten typ śmigłowca oraz poznają jego zastosowania bojowe. Część szkolenia odbywa się przy użyciu ośrodka symulatorowego (full flight simulator) w Norwegii.
Cykl szkoleń zakończy się w trzecim kwartale tego roku. Efektem szkolenia będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły prowadzić szkolenie kolejnych załóg w kraju.
Wdrożenie AW101 będzie miało pozytywny wpływ na polskie lotnictwo i wojskowość, zwiększając nasze możliwości w zakresie działań na morzu i w powietrzu. Implementacja nowoczesnych rozwiązań technologicznych, których przykładem jest AW101, podnosi poziom działań wojskowych Polski i wzmacnia jej pozycję na arenie międzynarodowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pierwsze-wyrzutnie-himars-dotarly-do-polski/
Cykl szkoleń zakończy się w trzecim kwartale bieżącego roku, co zaowocuje wyszkoleniem czterech pełnych załóg, które będą miały uprawnienia instruktorskie do prowadzenia szkoleń dla kolejnych załóg w kraju.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem, w drugiej połowie roku pierwszy z polskich śmigłowców AW101 dotrze do PZL Świdnik, gdzie rozpoczną się testy, które sprzęt musi zaliczyć przed dopuszczeniem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku oczekuje się, że śmigłowce zostaną włączone do eksploatacji w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.
W Darłowie przygotowano 6 hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek obsługi technicznej lotniska oraz nowe miejsca postojowe dla śmigłowców. Trwają również prace budowlane nad budynkiem szkoleniowym.
Umowę na dostawę czterech ciężkich śmigłowców ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) z funkcją bojowego ratownictwa CSAR oraz kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki i szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku z firmą WSK „PZL-Świdnik” S.A. Śmigłowiec AW101 przeznaczony dla norweskich SP wylądował 12 lutego 2019 roku w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, gdzie odbywały się loty w celu weryfikacji oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/anakonda-23-na-baltyku/
6 grudnia 2019 roku Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 dla BLMW w PZL Świdnik. Pierwszy z zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 przeprowadził testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubiegłego roku, gdzie odbywa się montaż końcowy tych śmigłowców.
Rozpoczęcie eksploatacji tych śmigłowców w lotnictwie MW będzie kluczowym momentem, który umiejscowi Polskę wśród państw posiadających najnowocześniejsze, wielozadaniowe śmigłowce morskie zdolne do wykonywania różnorodnych zadań w obszarze Morza Bałtyckiego, w różnych warunkach pogodowych i złożonych sytuacjach operacyjno-taktycznych.

Nowa platforma, wraz z jej sensorami i efektorami, stanowi rewolucyjny system uzbrojenia we wszystkich aspektach: technologicznym, taktycznym, działań ratowniczych oraz logistycznego zabezpieczenia operacji. Będzie to przełom w lotnictwie śmigłowcowym, niosący za sobą liczne konsekwencje. Szkolenie, wymagania infrastrukturalne, obsługa, a także analiza i przetwarzanie danych po zakończeniu misji będą odbywać się na zupełnie nowym poziomie.
W nowym śmigłowcu następuje skokowy wzrost nie tylko poziomu technologicznego kadłuba, układu napędowego i awioniki, ale także liczby podsystemów awionicznych, uzbrojenia oraz elektronicznej walki. Dzięki nim śmigłowiec staje się pełnoprawną maszyną wielozadaniową. Ta ewolucja wymaga również zmian w strukturze etatowej i specjalizacjach. Większy nacisk kładziony jest na odpowiednie wykorzystanie ogromnej ilości danych, które sensory AW101 są w stanie gromadzić.
Potężny potencjał modernizacyjny śmigłowca sugeruje, że praca analityczna nie zakończy się wraz z wprowadzeniem AW101 do uzbrojenia. Istnieje wiele możliwości dalszego rozwoju i optymalnego wykorzystania tych nowych zdolności.
Czytaj również: https://portalstoczniowy.pl/raport-z-audytu-procesow-zamowien-na-fregaty-typu-hunter-czy-polska-stanie-przed-tym-samym-problemem/
AW101 stanowi zupełnie nową jakość w aspekcie sieciocentrycznego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany informacji oraz zdolność do współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych, wprowadzają w lotnictwie morskim nowy wymiar rozpoznania i walki elektronicznej. To z kolei przenosi polskie lotnictwo morskie w nową erę działań, umożliwiając prowadzenie operacji w dynamicznym i skomplikowanym środowisku walki na morzu.
Wprowadzenie AW101 jest kolejnym ważnym krokiem w procesie modernizacji marynarki wojennej. Dzięki swoim zaawansowanym możliwościom i nowatorskim rozwiązaniom, śmigłowiec ten umożliwia polskim siłom zbrojnym skuteczną reakcję na współczesne wyzwania morskie. Jego zdolność do integracji z innymi systemami oraz wykorzystania zaawansowanych technologii sprawia, że stanowi on nie tylko siłę uderzeniową, ale również potężne narzędzie rozpoznawcze i wsparcia w działań operacyjnych.
Wprowadzenie AW101 do polskiego lotnictwa morskiego jest przełomem, który umocni pozycję Polski jako nowoczesnego gracza na arenie międzynarodowej. Ta nowa generacja śmigłowców przynosi ze sobą możliwości i zdolności, które jeszcze niedawno były nieosiągalne. AW101 stanowi potężne narzędzie umożliwiające dynamiczną i skuteczną reakcję na zmienną sytuację na morzu oraz wzmocnienie potencjału obronnego naszego kraju.
Wprowadzenie AW101 daje Polsce przewagę w lotnictwie morskim, umacniając jej pozycję jako potężnego gracza na morzu. Ten nowoczesny śmigłowiec otwiera nowe możliwości operacyjne i stawia Polskę w czołówce państw z zaawansowanymi środkami obrony morskiej.
Źródło: Wojsko Polskie/MD


Stabilna liczba zawinięć, rosnące znaczenie Gdańska na mapie bałtyckich tras i symboliczny powrót największych jednostek – sezon wycieczkowy 2025 potwierdził ugruntowaną pozycję Portu Gdańsk w segmencie żeglugi pasażerskiej. Choć pandemia spowolniła rozwój w minionych latach, dziś Gdańsk znów przyciąga czołowych armatorów wycieczkowych.
W artykule
Rok 2022 przyniósł rekordowy wynik – aż 79 jednostek pasażerskich odwiedziło Port Gdańsk, przewożąc blisko 30 tysięcy pasażerów. Wzrost ten był efektem odbudowy ruchu po pandemii oraz zmian w trasach rejsowych po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję, armatorzy zrezygnowali z zawijania do Sankt Petersburga – dotąd jednego z najczęściej odwiedzanych portów bałtyckich. W efekcie część ruchu przejęły polskie porty, w tym właśnie wspomniany Gdańsk.
🔗 Czytaj więcej: Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej
W kolejnych latach sytuacja ustabilizowała się – w 2023 roku odnotowano 42 zawinięcia, w 2024 roku 60, natomiast w 2025 roku 57. Do Gdańska przypłynęło łącznie ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Po zejściu na ląd pasażerowie najczęściej odwiedzają Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką czy Europejskie Centrum Solidarności – punkty, które od lat budują rozpoznawalność miasta jako morskiej stolicy Polski.
Stabilny ruch to nie tylko efekt naturalnego zainteresowania turystów, lecz przede wszystkim konsekwentnej strategii promocyjnej. Port Gdańsk regularnie prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.
Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie.
Michał Stupak, menedżer klienta w Dziale Rynku Żeglugowego ZMPG SA
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pogłębieniu torów wodnych port może dziś przyjmować jednostki o długości do 250 metrów, a w przyszłości – jeszcze większe. Symbolicznym potwierdzeniem tej zmiany była wizyta Crystal Serenity – luksusowego statku o długości 250 metrów, należącego do linii Crystal Cruises. Na jego pokładzie znajduje się ponad 300 kabin, dwa baseny, kasyno i kort tenisowy – kwintesencja morskiego luksusu.
W tym samym sezonie czterokrotnie zawijał do Gdańska wycieczkowiec Viking Vella o długości 239 m, natomiast w przyszłym roku spodziewana jest jednostka Rotterdam o długości 299 m – największy wycieczkowiec, jaki kiedykolwiek odwiedził Gdańsk. To wydarzenie ma szansę stać się ważnym momentem w historii portu, symbolicznie potwierdzając jego status wśród najważniejszych przystanków bałtyckich rejsów pasażerskich.
Potencjał Gdańska jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według analiz port mógłby przyjmować nawet 120 jednostek w ciągu sezonu, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszej rozbudowie infrastruktury.
🔗 Czytaj też: Port Gdańsk otrzymuje 100 mln euro z Unii Europejskiej
Jak podkreśla Michał Stupak, większość statków pasażerskich stacjonuje w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co daje pasażerom możliwość intensywnego zwiedzania miasta i jego okolic. Coraz częściej pojawiają się również dłuższe wizyty typu „overnight”, trwające nawet do 24 godzin. Takie zawinięcia są szczególnie korzystne dla lokalnej gospodarki, ponieważ turyści mają wówczas możliwość skorzystania z hoteli, restauracji i atrakcji wieczornych, co przekłada się na realne wpływy dla miasta i regionu.
Dla portu i miasta każdy taki statek to nie tylko wydarzenie wizerunkowe, ale też realny impuls gospodarczy. Szacuje się, że jeden rejs to dla lokalnych przedsiębiorców przychód liczony w setkach tysięcy złotych. To także promocja regionu – bo pasażerowie, którzy odwiedzają Gdańsk w ramach rejsu, często wracają tu już samodzielnie.
Stabilny ruch, rosnące możliwości przyjmowania większych jednostek oraz konsekwentna promocja sprawiają, że Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego. Dla Gdańska to coś więcej niż tylko rozwój turystyki morskiej – to potwierdzenie, że miasto nad Motławą coraz śmielej sięga po miano bałtyckiego lidera w segmencie rejsów pasażerskich.
Źródło: Port Gdańsk