BAE Systems z kontraktem na budowę drugiej serii fregat typu 26

Brytyjskie Ministerstwo Obrony (MoD) przyznało BAE Systems kontrakt o wartości 4,2 mld GBP na budowę w Glasgow kolejnych pięciu fregat typu 26/City dla Royal Navy.
Kontrakt zapewni utrzymanie ponad 4000 miejsc pracy w BAE Systems i szerszym łańcuchu dostaw komponentów okrętowych w Wielkiej Brytanii. Zabezpiecza również budowę jednostek pływających w zakładach BAE Systems w Szkocji do 2030 roku. Do 1,8 mld GBP z nowego zamówienia zostanie wydane na zlecenia dla podwykonawców i dostawców komponentów, w tym 1,2 mld GBP w podmiotach z Wielkiej Brytanii.
Fregaty typu 26 to jedne z najbardziej zaawansowanych okrętów wojennych na świecie. Zostały zaprojektowane do walki z okrętami podwodnymi i obrony powietrznej o wysokiej intensywności, ale można je szybko dostosować do niesienia pomocy humanitarnej i medycznej. Konstrukcja ta została już z powodzeniem wyeksportowana do Australii i Kanady, zabezpieczając tysiące miejsc pracy w Wielkiej Brytanii i wzmacniając sojusze z członkami Wspólnoty Brytyjskiej.
Czytaj więcej o CSIC który zaprezentował nowy UUV Haishen 6000 na Airshow China 2022
Zapewniając tysiące miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji w Szkocji, a także więcej w szerszym łańcuchu dostaw w Wielkiej Brytanii, kontrakt ten będzie pobudzał brytyjski przemysł stoczniowy. Pozwala on kontynuować długą historię budowy jednostek w Szkocji, oraz stanowi podstawę dla ciągłych inwestycji, w umiejętności, infrastrukturę i technologie niezbędne do utrzymania się w czołówce sektora morskiego i wspierania Narodowej Strategii Budowy Statków rządu brytyjskiego.
Program fregat typu 26 jest przedsięwzięciem obejmującym całą Wielką Brytanię. Ponad 120 brytyjskich dostawców pozyskało już kontrakty związane z nową partią fregat, w tym na przekładnie sterowe w Dunfermline, turbiny gazowe w Filton i morskie oświetlenie LED w Cumbrii. W tym roku 180 nowych praktykantów dołączyło do 400 już pracujących w BAE Systems nad programem.
Czytaj też o amunicji kierowanej Vulcano 127 firm Diehl Defence i Leonardo dla Deutsche Marine
Dział okrętów wojennych BAE Systems zatrudnia 4500 osób w całej Wielkiej Brytanii i rekrutuje kolejnych 400 w związku z dalszym rozwojem programu. Firma inwestuje około 15 milionów GBP w nową Akademię Budowy Statków w Glasgow, aby wspierać rozwój całej kadry pracowniczej, od praktykantów po starszych kierowników. Ponadto BAE Systems złożyła wniosek o zgodę na rozpoczęcie budowy nowej hali stoczniowej o wartości ponad 100 mln BGP, która znacznie zwiększy wydajność w Clyde, aby wesprzeć dostawę tych ośmiu jednostek i przyszłych zamówień.
Trzy okręty typu 26 są już budowane w Glasgow, a pierwszy z typu, HMS Glasgow (F88), ma zostać zwodowany jeszcze w tym roku i zostać dostarczony Royal Navy w połowie lat 20. Trwa również budowa HMS Cardiff (F89) i HMS Belfast (F90).
Autor: TDW

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










