Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Koncern BAE Systems, będący gigantem w branży technologicznej, otwiera nowy rozdział w dziedzinie technologii, dostarczając amerykańskiej marynarce wojennej cyfrowy interrogator IFF najnowszej generacji. Sukces w przetargu US Navy na dostarczenie tego typu urządzenia stanowi nie tylko istotny etap dla firmy, ale przede wszystkim zapowiada fundamentalne zmiany dla operacyjnego bezpieczeństwa jednostek morskich. Uzyskany kontrakt, o wartości 15 milionów dolarów, toruje drogę do innowacji i skuteczności w działaniach okrętów.
AN/UPX-50(C), nowy interrogator BAE Systems, korzysta z najnowocześniejszych technologii, aby efektywnie dostarczać niezbędne informacje i znacząco zminimalizować ryzyko pomyłkowego ostrzału własnych jednostek. To urządzenie, dzięki swojej innowacyjnej, modułowej konstrukcji i otwartej architekturze, pozwala na szybkie wdrożenie nowych technologii bez konieczności ingerencji w sprzęt. Tego typu rozwiązania umożliwiają wprowadzanie wszelkich aktualizacji za pośrednictwem oprogramowania, co gwarantuje wysoką wydajność bez zakłócania istniejącej infrastruktury okrętów. To, według Donny Linke-Klein, dyrektora ds. systemów taktycznych w BAE Systems, zapewnia także szybszą implementację kluczowych aktualizacji systemowych.

Zmodernizowany cyfrowy interrogator IFF AN/UPX-50(C), wyposażony w system Mark XIIB, zapewnia US Navy nowe narzędzie do identyfikacji „swój-obcy”. System ten umożliwia bezpieczną i szyfrowaną wymianę danych, a dzięki dodatkowemu trzeciemu kanałowi odbiorczemu, użytkownicy zyskują większą świadomość sytuacyjną. BAE Systems, z ponad 80-letnim doświadczeniem na rynku urządzeń IFF, dostarczył już ponad 16 000 transponderów, 1 500 interrogatorów i 6 000 zestawów transponder-interrogator. Te urządzenia znalazły zastosowanie na różnych platformach, w tym na bezzałogowych dronach powietrznych, okrętach, samolotach i śmigłowcach.
Prace nad tym nowoczesnym urządzeniem prowadzone są w zaawansowanym technologicznie centrum BAE Systems w Greenlawn, w stanie Nowy Jork. Firma ma wizję kontynuacji rozwoju technologii IFF, aby zapewnić US Navy najlepsze wyposażenie na dynamicznie zmieniającym się polu walki.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/opm-gluptak-z-politechniki-gdanskiej-na-kolejnych-niszczycielach-min-kormoran-ii/
Nowatorski cyfrowy interrogator AN/UPX-50(C) stanowi krok milowy, który udoskonala obecne rozwiązania. Dzięki modułowej i otwartej architekturze systemu, to urządzenie będzie mogło być zastosowane na pokładach różnych jednostek US Navy wykorzystujących tego typu technologię. Znajdzie ono swoje miejsce zarówno na obecnie służących niszczycielach, fregatach i lotniskowcach, jak i na nowych jednostkach, które zostaną wprowadzone do służby w przyszłości.
Zmodernizowany cyfrowy interrogator AN/UPX-50(C) charakteryzuje się innowacyjnym podejściem do konstrukcji i architektury systemu. Za sprawą unikalnej modułowej konstrukcji i otwartej architektury, możliwe jest natychmiastowe wprowadzanie nowych technologii bez konieczności wprowadzania fizycznych zmian w istniejącym sprzęcie czy infrastrukturze. Zgodność z wymogami SWAP-C (Size, Weight, and Power – Cost) sprzyja przyszłym aktualizacjom, jednocześnie optymalizując wydajność i przyspieszając dostęp do niezbędnych informacji. Te czynniki są kluczowe dla uniknięcia wrogiego ostrzału i sukcesów w misjach.
Podczas gdy BAE Systems z zaangażowaniem kontynuuje rozwój technologii IFF, przetarg wygrany przez brytyjski koncern jest jasnym sygnałem zaufania ze strony US Navy. Kontrakt ten jest zwieńczeniem w dążeniu do innowacji i dostarczania najnowocześniejszych technologii dla sił zbrojnych. Firma BAE Systems, wykorzystując swoje bogate doświadczenie i dokładne zapotrzebowanie wojska, przekształca technologie obronne, wprowadzając najnowsze rozwiązania IFF, które zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność operacji. Z niecierpliwością oczekujemy na dalsze kroki tej firmy na drodze do innowacyjnych rozwiązań, które nadal będą stanowić fundament dla bezpieczeństwa US Navy i innych sił zbrojnych na całym świecie.
Wraz z wprowadzeniem cyfrowego interrogatora AN/UPX-50(C), US Navy zyskuje kluczowe narzędzie, które pozwoli na znaczące zwiększenie świadomości sytuacyjnej. To innowacyjne urządzenie pozwoli na identyfikację potencjalnego wrogiego ostrzału, co z kolei zapewni skuteczną ochronę misji. Takie rozwiązania technologiczne jak AN/UPX-50(C) stanowią znaczący krok w przód w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego jednostek morskich i pokazują, jak daleko technologia może pomóc w osiągnięciu celów strategicznych.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz