Baltimore: Próby uwolnienia kontenerowca Dali

W najnowszych doniesieniach Straż Przybrzeżna USA ujawnia, że prace związane z uwolnieniem kontenerowca Dali z zawalonego mostu Francis Scott Key Bridge w Baltimore napotykają na dodatkowe komplikacje. Niezbędne będzie odcięcie i podniesienie przęsła mostu, co znacząco zwiększa trudność i złożoność operacji.
Sytuacja wokół usunięcia jednostki Dali na rzece Patapsco w Baltimore, który utknął w strukturze mostu Francis Scott Key, jest bardziej złożona niż wcześniej zakładano. Straż Przybrzeżna USA podkreśla, że konieczne będzie wycięcie oraz podniesienie 4000-tonowego przęsła mostu z dziobu statku, co stanowi nie lada wyzwanie ze względu na zły stan techniczny elementu konstrukcyjnego.
Podczas poniedziałkowego wystąpienia, gubernator Moore podsumował sytuację, podkreślając niespotykaną złożoność operacji wydobycia kontenerowca Dali. Zmagania z nieprzewidywalnymi warunkami podwodnymi, precyzyjne planowanie oraz wymagająca koordynacja prac pokazują, że zadanie to wykracza poza standardowe operacje ratunkowo-porządkowe. Moore dodał, że ekipie udało się już podnieść 200-tonowy fragment mostu, a na 1 kwietnia zaplanowano podniesienie kolejnego, ważącego 350 ton.
Kontradmirał Shannon Gilreath, dowódca 5. dystryktu, wskazuje, że najnowsze skany sonarowe i lidarowe wskazują na dodatkowe problemy. Uszkodzenia i deformacje mostu pod wodą są znacznie poważniejsze, niż sugerowałyby sekcje widoczne z powierzchni. To sprawia, że trudno jest określić, gdzie można przeciąć te elementy, aby operacja była skuteczna. Innymi słowy, niejasny układ zniszczonych części mostu pod wodą komplikuje znalezienie najlepszego miejsca do przeprowadzenia cięć, które pozwolą na bezpieczne usunięcie przeszkód.
Czytaj więcej o zawaleniu mostu Key Bridge w Baltimore i rekordowych stratach ubezpieczeniowych
Zarówno Straż Przybrzeżna, jak i odpowiedzialne za koordynację działania organy, unikają konkretnych deklaracji dotyczących terminów zakończenia operacji, co podkreśla unikatowość i wyjątkową trudność tego przedsięwzięcia. Gubernator Maryland, Wes Moore, wypowiadając się na konferencji prasowej, zaznaczył, że choć prace nad usunięciem przeszkód postępują, wiele niejasności pozostaje i wpływa na planowanie dalszych działań.
Dodatkowo, utrudnieniem jest także koordynacja samej operacji, obejmująca zarówno pracę zasobów ludzkich, jak i technicznych. Ponad 370 osób i 50 jednostek pływających zaangażowanych jest w całodobowe działania, mające na celu przywrócenie żeglugi w tym rejonie. Złe warunki podwodne, w których nurkowie muszą operować niemal „na ślepo”, dodatkowo komplikują działania porządkowe.
Gubernator Moore podsumował sytuację, podkreślając niespotykaną złożoność operacji wydobycia kontenerowca Dali. Zmagania z nieprzewidywalnymi warunkami podwodnymi, precyzyjne planowanie oraz wymagająca koordynacja prac pokazują, że zadanie to wykracza poza standardowe operacje ratunkowo-porządkowe.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











