„Wiadukt powstanie w sąsiedztwie stacji Gdańsk Port Północny. Wykonawca rozpoczął przygotowania terenu. Ponad 100-metrowy wiadukt z jezdnią o szerokości 8 metrów, z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem o szerokości 2 metrów, zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Średnio, w ciągu doby, przez przejazd ten przejeżdża 25 pociągów towarowych i składów manewrowych” – wyjaśnił Zieliński.
Bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części Gdańska. Realizacja zadania zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu. W ramach prac wyremontowanych lub zbudowanych zostanie także ponad 1,3 km dróg dojazdowych.
Zakończenie budowy wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu planowane jest do końca 2021 r.
Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi z ładunkami jeżdżą już po nowym nasypie z sześcioma torami (to w sumie blisko 7 km nowych torów) oraz 20 rozjazdami, które zapewniają składom sprawną zmianę torów. Modernizowane są kolejne tory i wymieniane rozjazdy.
Wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu powstaje w ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”.
Celem inwestycji, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jest zapewnienie szybszego przewozu większej ilości towarów do portu. Pociągi z ładunkami będą dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz towarów będzie też sprawniejszy i bezpieczniejszy.
Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich robót zaplanowane jest do końca 2021 r.
Źródło: PAP