Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

19 maja br. w stoczni ASC w Osborne odbyła się uroczystość wodowania niszczyciela rakietowego HMAS Sydney, trzeciego i jednocześnie ostatniego przedstawiciela typu Hobart budowanego przez globalne konsorcjum na zamówienie australijskiej marynarki wojennej.
Budowa okrętu rozpoczęła się w 2015 roku, a według planów wprowadzenie do służby ma mieć miejsce w drugiej połowie 2019 r. Cała seria ma zastąpić (już wycofywane) fregaty rakietowe typu Adelaide (Oliver Hazard Perry) w zapewnieniu parasola przeciwlotniczego i przeciwrakietowego dla australijskich (i sojuszniczych) sił morskich. Co ciekawe, pomimo oparciu o sprawdzony projekt hiszpańskich fregat typu Alvaro de Bazan, w czasie budowy prototypu odnotowano problemy, które zaowocowały opóźnieniami w realizacji programu.
Obecnie hiszpański koncern Navantia stara się zainteresować Australijczyków zmodernizowanym projektem typu Alvaro de Bazan w programie wyboru następcy dla fregat typu ANZAC. Projekt zakłada zamówienie dziewięciu nowych jednostek, a o zamówienie ubiegają się Hiszpanie, Włosi (FREMM) oraz Brytyjczycy (Typ 26).
Źródło: zbiam.pl


Polski Rejestr Statków oficjalnie poinformował na swojej stronie o rozpoczęciu nadzoru nad projektem i budową nowego okrętu ratowniczego o kryptonimie Ratownik. Za realizację odpowiada PGZ Stocznia Wojenna, gdzie w przyszłym tygodniu rozpocznie się oficjalna ceremonia palenia blach.
W artykule
Jednostka stanie się ważnym elementem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, zapewniając wsparcie operacji ratowniczych, działań podwodnych oraz zabezpieczenia technicznego i medycznego naszej floty.
Nadzór prowadzony przez PRS obejmuje weryfikację dokumentacji projektowej, kontrolę postępu budowy i wyposażenia okrętu oraz udział w próbach stoczniowych i morskich. Inspektorzy czuwają nad zgodnością procesu z przepisami klasyfikacyjnymi, normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Ma to zagwarantować utrzymanie jakości całego projektu oraz potwierdzić, że nowa jednostka spełni wymagania stawiane okrętom o znaczeniu strategicznym.
Czytaj więcej: Ratownik – przyszła jednostka ratownicza dla Marynarki Wojennej RP
Ratownik zostanie wyposażony w nowoczesne systemy nurkowe i ratownicze umożliwiające prowadzenie akcji związanych z ewakuacją załóg z okrętów podwodnych, a także w sprzęt pozwalający na techniczne i medyczne zabezpieczenie działań floty. Okręt ma pracować w szerokim spektrum warunków hydrometeorologicznych, co zwiększy skuteczność operacji zarówno na Bałtyku, jak i na bardziej wymagających akwenach. Znajdzie się na nim wyposażenie wspierające operacje podwodne oraz działania poszukiwawczo-ratownicze, co przełoży się na wzmocnienie zdolności Marynarki Wojennej RP w obszarze ochrony infrastruktury podmorskiej.
Zaangażowanie PRS w budowę okrętu Ratownik wpisuje się w długofalową współpracę Instytucji z Marynarką Wojenną RP. PRS uczestniczył wcześniej w nadzorze nad budową okrętu patrolowego Ślązak, holowników portowo-redowych oraz niszczycieli min typu Kormoran II. Projekty te potwierdziły kompetencje techniczne oraz doświadczenie Instytucji w pracy dla polskiego przemysłu okrętowego.
Czytaj też: MSPO 2024: programy morskie RATOWNIK i MIECZNIK w centrum uwagi
Budowa okrętu Ratownik jest istotnym krokiem w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa morskiego Rzeczypospolitej Polskiej. Jednostka zwiększy zdolności ratownicze Marynarki Wojennej RP oraz podniesie poziom zabezpieczenia technicznego działań prowadzonych na morzu. Nadzór PRS nad tym projektem podkreśla rolę Instytucji w budowaniu krajowego potencjału morskiego oraz we wspieraniu rozwoju przemysłu okrętowego, który realizuje zadania o strategicznym znaczeniu dla obronności państwa.